The infallibility of the content in textbooks: Myth or reality?
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.24467Abstract
The essay derives from the author’s doctoral thesis and is a reflection on the leading role granted by the educational policy of the State, which places the centrality to textbooks in the formal education of Venezuelan society. Therefore, the article aims to: sensitize users of the pedagogical-didactic resource about the importance of a critical stance of the teacher and the student in front of the thematic contents developed in the textbooks. In the thesis, referred to, the applied methodology was qualitative content analysis. She led to the emergence of an inference - supported by the evidence of the results - that: Venezuelan social science textbooks (geography, history and citizenship) between the 1966- 2016 period are susceptible to mistakes (there the myth collapses educational), since errors and inconsistencies of form and substance were found in the textual and iconographic treatment given to the issue of the dispute over the Essequibo Territory.
Downloads
References
Adell, Jordi (2016). Entrevista. EducActívate Revista de Educación. Disponible en: http://www.educactivate.com/jordi-adell-nino-saque-cuatro-no-significa-sepa-la-mitad-uno-saca-ocho/
Aguirre, Marta; Ramírez, Tulio; Carvajal, Leonardo y Ugalde SJ, Luís (2015). Política e Ideología en los Libros de Texto. La Colección Bicentenario ante La infalibilidad del contenido en los textos escolares: ¿Mito o realidad?
Carvajal, Leonardo (2011). Mitos, realidades y propuestas educativas. Fondo editorial Lotería del Táchira.
Chevallard, Yves (1998). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. (3a. Ed). AIQUE Grupo Editor.
Choppin, Alain (2001). Pasado y Presente de los Manuales Escolares (Miriam Soto Lucas Trad.). Revista Educación y Pedagogía. 13 (29-30). Enero-Septiembre. (pp. 209-229).
Donís Ríos, Manuel (2016). El Esequibo. Una reclamación histórica. Caracas, Venezuela: Universidad Católica Andrés Bello (UCAB).
Eliade, Mircea (2001). El mito del eterno retorno. Arquetipos y repetición. (Anaya, Ricardo. Trad.). Buenos Aires, Argentina: Emecé Editores.
García Gual, Carlos (2017). Los mitos. (Entrevista) in Mitos clásicos y mundo actual (2a. Ed.). Universidad Carlos III de Madrid, España: Curso MOOC Miríada X.
Hinkelammert, Franz (2000). La fe de Abraham y el Edipo occidental. San José, Costa Rica: Editorial Dei. (Obra original publicada en 1989).
Johnsen, Egil Borre (1996). Libros de Texto en el Calidoscopio. Estudio crítico de la literatura y la investigación sobre los textos escolares. (José M. Pomares, Trad.). Barcelona, España: Ediciones Pomares-Corredor, S.A. (Obra original publicada en 1993)
Lisi, Francisco y Pezzoli, Federica (2017). Mitos clásicos y mundo actual (2a. Ed.). Universidad Carlos III de Madrid, España: Curso MOOC Miríada X.
Martinéz Bonafé, Jaume (2008). Los Libros de Texto como Práctica Discursiva. Rase Revista de la Asociación de Sociología de la Educación. 1(1), enero.
Mejía Botero, William (1989). Evaluación de la calidad de los textos escolares in Encuentro sobre la calidad del texto escolar en Colombia. Pontificia Universidad Javeriana, Ministerio de Educación Nacional de Colombia y Centro Regional para el Fomento del libro en América Latina y el Caribe – CERLALC – UNESCO. pp. 63 – 81.
Ossenbach Sauter, Gabriela (2000). La investigación Sobre los Manuales Escolares en América Latina: la contribución del proyecto MANES. Revista Historia de la Educación. (19). Madrid, España: UNED. pp. 195-203. Disponible en: http://hum.unne.edu.ar/investigacion/educa/alfa/UNEDG%5B1%5D.Ossenbach.pdf
Ramírez, Tulio (2004). El Texto Escolar en el Ojo del Huracán. Cuatro estudios sobre textos escolares venezolanos. Caracas, Venezuela: Fondo editorial de humanidades y educación. Universidad Central de Venezuela.
Ramírez, Tulio (2007). Del Control Estatal al Libre Mercado. Políticas Públicas y Textos Escolares en Venezuela (1958-2005). Universidad Central de Venezuela. Caracas, Venezuela: Ediciones de la Biblioteca-EBUC.
Tiana Ferrer, Alejandro (2012). El Libro Escolar, Reflejo de Intenciones Políticas e Influencias Pedagógicas. Madrid, España: UNED. Mauricio Velásquez Echeverri
UNESCO (1951). La Reforma de los Manuales Escolares y del Material de Enseñanza. Cómo Ponerlos al Servicio de la Comprensión Internacional. París, Francia.
Velásquez Echeverri, Mauricio (2017). Congreso Unellista de Ciencias Sociales (1: 23-24, febrero, 2017: Barinas, Venezuela). Política pública sobre el diferendo territorial Venezuela-Guyana en los textos escolares de ciencias sociales (1966-2016). Memorias. Barinas: Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora.
Velásquez Echeverri, Mauricio (2019). El Diferendo por el Territorio Esequibo en los Textos Escolares Venezolanos y Guyaneses (1966-2016). Tesis doctoral inédita. Caracas, Venezuela: Universidad Católica Andrés Bello UCAB. Disponible en: http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAS9972.pdfLa infalibilidad del contenido en los textos escolares: ¿Mito o realidad?
Downloads
-
Vistas(Views): 270
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 404