EDUKLAB Educational Innovation Laboratory: An experience that promotes teaching creativity


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.24470

Abstract

The text presents the teaching experience of the EDUKLAB Educational Innovation Laboratory in the city of Ibagué, Tolima, Colombia in 2019, at the Mariano Melendro Educational Institution. This proposal is linked to national projects for the inclusion of technologies in classrooms such as Computers to Educate and is installed in the context of educational policies and technological appropriation plans of the ministries of technology, communication, culture and education from a critical stance in its updating processes, since it presents an encouraging panorama and an opportunity for educational innovation thought from the context. At the same time, it is invited to recognize the importance of technology in schools based on the reflections aroused by the field of communication-education, accounting for the transformations of a current situation mitigated by new ways of being a teacher and student, the social and cultural configurations, the tensions between uses, rituals and knowledge that are in permanent tension with the daily use of digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Mario Betancurth Becerra, Mg, Universidad Tecnológica de Pereira

Magister en Comunicación Educativa

Diana Carolina Suarez Albano, Mg, Universidad Tecnológica de Pereira

Magister en Estética y Creación

Natalia Diosa Vásquez, Mg, Universidad Tecnológica de Pereira

Magister en Informática

References

Aparici, R. (2010). Educomunicaciónmás allá del 2.0. Barcelona, España: Gediza.

Barbero, J. M. (1996). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Nómadas (Col),

Barbero, J. M. (22 de noviembre de 2009). Entrevistas festival internacional Zemos98. (C. Zemos98, Entrevistador) https://www.youtube.com/watch?v=1fDLEgXa2Cg.

Baricco, A. Ensayo sobre la mutación: La invasión de los bárbaros.

Bedoya, O. L. Documento Conceptual: relación entre comunicación y educación. Miradas (4), 10.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo editora S.A.

Brea, J. L. (2004). El tercer Umbral. Estatuto de las prácticas en la era del capitalismo cultural.Murcia, España: CENDEAC.

Castiblanco, A. (s.f.). Comunicación educativa: Una propuesta transdisciplinaria. Miradax.

Ceballos, M. S. (2015). Design Thinking. Lidera el presente. Crea el futuro. Madrid, España: ESIC.

Debray, R. (1997). Transmitir. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Manantial SRL.

Debray, R. (2001). Introducción a la mediología. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica. S.A.

Garrido, G. A., & Simonds, L. M. (2017). Tecnologías simbólicas y culturas creativas: la experiencia regional de los Laboratorios Vivos de Innovación y Cultura. Bogotá, Colombia: Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Seccional del Caribe.

Gourhan, A. L. (1965). El gesto y la palabra. (E. d. Venezuela, Ed., & F. C. 1971, Trad.) París, Francia: Albin Michel.

Himanen, P. (2002). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona: Destino.

Jenkins, H. (2006). Cultura de la Convergencia. New York: Paidós.

Jenkins, H. (2008). Fans Blogueros y Videojuegos. (Paidos, Ed.) New York.

Köhler, H.-D. (14 de 06 de 2013). La disidencia académica y el compromiso científico. Recuperado el 27 de 07 de 2015, de El País: http://elpais.com/elpais/2013/06/06/opinion/1370546845_191006.html

Laddaga, R. (2010). Estéticas de Laboratorio. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora.Laboratorio de Innovación educativa EDUKLAB: Una experiencia que promueve la creatividad docente

Lévy, P. (1993). Las tecnologías de las inteligencias. El futuro del pensamiento en la era informática. La Découverte, 26.

Lévy, P. (1997). ¿Qué es lo virtual?Barcelona, España: Paidós Ibérica S.A.

Lévy, P. (2007). Cibercultura: La cultura de la sociedad digital.Iztapalapa, México: Anthropos Editorial.

Luna, O. (s.f.). BogoHack. Obtenido de BogoHack: http://bogohack.co/

Mandoki, K. (2006). Estética y comunicación: de acción, pasión y seducción. Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Maturana, H. (1995). La realidad objetiva o construida. Fundamentos biológicos de la realidad. (Vol. 1). Barcelona, España: Editorial Anthropos.

Quesada y Pérez (2016). Nivel de apropiación tecnológica con respecto al uso de Recursos Educativos Abiertos en la enseñanza de la matemática a distancia en Costa Rica. XIV CIAEM-IACME. Chiapas, México. En http://xiv.ciaemredumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/1436/553

Downloads

Published

2020-06-30

How to Cite

Betancurth Becerra, C. M., Suarez Albano, D. C., & Diosa Vásquez, N. (2020). EDUKLAB Educational Innovation Laboratory: An experience that promotes teaching creativity. Miradas, 15(1), 64–86. https://doi.org/10.22517/25393812.24470

Issue

Section

Miradas Journal