Contributions of narrative research to teacher training
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25038Abstract
This article aims to recognize some of the contributions that, from narrative research, can be made to the complex training processes of teachers. In an attempt to access such a noble objective, a qualitative research was designed, with a hermeneutical approach, close and close to biographical research. Among the most relevant findings we will refer to three aspects, namely: the possibility of self- knowledge that provides an adequate and timely narrative exercise, the role of memory as a mobile and identity structure and the opportunity for transformation that emerges after the elaboration of stories.
Downloads
References
Arias Cardona, Ana María y Alvarado Salgado, Sara Victoria (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8 (2), 171-181. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423542417010
Arias Gómez, Diego H. (2016). La memoria y la enseñanza de la violencia política desde estrategias audiovisuales. Revista Colombiana de Educación, (71), 253-275.
Barrera, Q. D. M. (2020). La investigación narrativa de saber pedagógico: una perspectiva sociocultural. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (35), 199-220. DOI: 10.19053/0121053X.n35.2020.10238
Bordelois, I. (2003). La palabra amenazada. Buenos Aires, Argentina: El Zarzal
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Connelly, M. y Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación educativa, en Larrosa, J. et al (Comp.) Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. (pp.11-59). Barcelona: Laertes/Psicopedagogía.
Cristina Pace, A. (2019). Interpelaciones contemporáneas desde la documentación narrativa co-diseñada de la praxis pedagógica. Reconfiguraciones del desarrollo profesional. (Spanish). Educación y Ciudad, 51–62. https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2121
Delory-Momberger C. (2015) La condición biográfica: ensayos sobre el relato de sí en la modernidad avanzada. Medellín: Universidad de Antioquia
Echavarría Grajales, C. V., Vanegas García, J. H., González-Meléndez, L. L., & Bernal-Ospina, J. S. (2020). Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales. (Spanish). Educación y Educadores, 23(1), 9–28. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1
Ferreira Bolognani, Marjorie Samira y Mendes Nacarato, Adair (2015). las narrativas de vida como prácticas de (auto) formación de maestras que enseñan matemáticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20 (64), 171-193. ISSN: 1405-6666. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14032722009
Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (Cambian los tiempos, cambian los profesores). Madrid: Morata.
Linares Alvarado, M., & Galeano Hernández, S. (2015). La universidad frente a la construcción de paz: claves para una convivencia posible y duradera. Revista Universidad de La Salle, 0(67), 95-105. López Álvarez, S., & Quintero Mejía, M. (2020). Lugares de memoria en Colombia: desafíos de la memoria ejemplar. Hallazgos, 17(34), 209-240. https://doi.org/10.15332/2422409X.5243
McEwan, H. Egan, K. (2005). La narrativa en la enseñanza el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu Editores
Mélich, J (2020). La sabiduría de lo incierto. España, Barcelona: Tusquets
Mélich, J.C (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder.
Niño, M (2011). Metodología de la Investigación, Bogotá, Colombia: De la U
Quintero, M. (2018). Estrategia metodológica para el uso de la narrativa en investigación. En Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Eds.), Justificaciones y narraciones: orientaciones teóricas e investigativas. Bogotá.
Ricoeur, P. (2003). Tiempo y narración III: el tiempo narrado. México: siglo XXI editores
Ricoeur, (2006). Sí mismo como otro. México: Siglo XXI Editores.
Ricoeur, P. (2000). “Narratividad, fenomenología y hermenéutica”. (Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, No. 25. pp. 189-207). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona i Universitat Oberta de Catalunya.
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Graó
Vanegas Ortega, C., & Fuantealba Jara, A. (2019). Identidad Profesional Docente, Reflexión Y Práctica Pedagógica: Consideraciones Claves Para La Formación De Profesores. (Spanish). Perspectiva Educacional, 58(1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780
Downloads
-
Vistas(Views): 588
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 414