Young peoples environmental perceptions in two municipalities of eastern Caldas


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25244

Abstract

In this study we address environmental perceptions among 177 students from Manzanares and Marquetalia (Caldas, Colombia) with an average age of 16 years. In order to assess their knowledge, attitudes and pro-environmental behavior, we conducted a questionnaire based on the International Survey about European Student’s Attitudes and Actions regarding Environmental Topics. The results showed the environmental awareness of students and the recognition of the human-nature relationship, in which humans are one the many species on earth. They also highlight the need for economic growth and development of science and technology without environmental damage, transcending the anthropocentric and utilitarian conception of the environment. On the other hand, although it was clear that students are aware of pollution, poor waste management and deforestation as the main environmental problems in their municipalities, they show a lack of knowledge on other environmental topics. We propose the design of environmental education strategies that take into account the territorial and community specificities, active public participation as well as environmental complexity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alea, A. (2006). Diagnóstico y potenciación de la educación ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo, 3 (6), 1-29.

Calixto, R., y Herrera, L. (2010). Estudio sobre las percepciones y la educación ambiental. Tiempo de Educar, 11(22), 227-249.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555

DANE. (2020). Panorama sociodemográfico de la juventud en Colombia. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/genero/informes/informe-panorama-sociodemografico-juventud-en-colombia.pdf

Decreto 140 de 2020 [Gobernación de Caldas]. Por la cual se adopta la Política Pública Unidos por la Educación Ambiental 2020–2030. 26 de mayo de 2020.

Duerden, M. D., & Witt, P. A. (2010). The impact of direct and indirect experiences on the development of environmental knowledge, attitudes, and behavior. Journal of Environmental Psychology, 30(4), 379–392. doi:10.1016/j.jenvp.2010.03.007

Ensabella B. (2020). Extractivismo, crisis planetaria y Derechos de la Naturaleza. Boletín Geocrítica Latinoamericana, 5, 103-121.

Machado, H. (2010). La “naturaleza” como objeto colonial. Una mirada desde la condición eco-bio-política del colonialismo contemporáneo. Boletín Oteaiken, 10, 35-47.

Martínez Valle, L. (2006). Lo global y lo local en el medio rural. Íconos, 24, p. 25-26.

Moreno, Y. F. (2008). ¿Por qué estudiar las percepciones ambientales? Una revisión de la literatura mexicana con énfasis en Áreas Naturales Protegidas. Espiral, Estudios sobre Estado y Sociedad, 15(43), 179-202.

Muñoz Ríos. M. D. (2020). Los conflictos socioambientales, otra consecuencia de la ruptura Naturaleza-sociedad. Boletín Geocrítica Latinoamericana, 5, 87-102.

Nawi, F. A. M., Tambi, A. M. A., Samat, M. F., Mustapha, W. M. W. (2020). A Review on The Internal Consistency of a Scale: The Empirical Example of The Influence of Human Capital Investment on Malcom Baldridge Quality Principles in TVET Institutions. Asian People Journal, 3(1), 19-29. https://doi.org/10.37231/apj.2020.3.1.121

Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, (número extraordinario), 195-217.

Oliver, M. F., Castells, M., Casero, A. y Morey, M. (2005). Actitudes y percepción del medio ambiente en la juventud española. España, Ministerio de Medio Ambiente de España.

Sauvè, L. (9-13 de junio de 2003). Perspectivas curriculares para la formación de formadores en Educación Ambiental [Ponencia]. I Foro Nacional sobre la Incorporación de la Perspectiva Ambiental en la Formación Técnica y Profesional. Universidad Autónoma de San Luis de Potosí, México.

Secretaría de Educación Departamental y Universidad de Manizales. (2019). Política Pública de Educación Ecológico Ambiental 2020–2030. https://educacion.caldas.gov.co/media/attachments/2020/11/25/poltica-pblica-de-educacin-ecolgico-ambiental-para-caldas-2020-2030-1.pdf

Víctor Corral-Verdugo, V., Aguilar-Luzón, M. y Hernández, B. (2019). Bases teóricas que guían a la psicología de la conservación ambiental. Papeles del Psicólogo, 40(3), 174-181. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2897

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Guzmán Ruiz, C. A., & Tunarrosa Echaverría, E. M. (2023). Young peoples environmental perceptions in two municipalities of eastern Caldas. Miradas, 18(1), 155–172. https://doi.org/10.22517/25393812.25244

Issue

Section

Miradas Journal