Collective musical practice and its constribution to Citizen education
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25305Abstract
The objective of this project was to determine the contribution of collective musical practice to civic education . The methodological design was of a qualitative type —with a descriptive scope—. The phenomenological approach was used for the required interpretation. As instruments, questionnaires with open-ended questions, videos and, especially, creation and interpretation of musical pieces accompanied by a field diary record were designed and applied. The work unit was the sixth grade students of the Juan Pablo I educational institution, in La Llanada, Nariño. The unit of analysis was the relationship between the two selected categories: 'collective musical practice' and 'civic education'. Triangulation of data, facts and theories was carried out in matrices designed for this purpose. Results: it was determined that collective musical practice contributes to the development of civic competences: cognitive, emotional and communicative; especially, collaborative work skills, recognition of the other, active listening, self-regulation of emotions, perception, sensitivity and creativity . Discussion y Conclusion: thanks to the collective and creative work carried out through music —which allowed the development of social and individual skills— social relationships and coexistence (essential elements of civic education) were improved.
Downloads
References
Arias, M. & Bonilla, O. (2016). Cultura, arte y música en un ejercicio didáctico de formación ciudadana: perspectiva paz y convivencia. http://repositorio.ucp.edu.co/bitstream/10785/4035/3/DDMPDH41.pdf
Audigier, F. (2000). Basic Concepts and Core Competencies for Education for Democratic Citizenship. DGIV/EDU/CIT. Consejo de Europa, Estrasburgo.
Benavides, E., Infante, K. & Urrego, W. (2017). La Estudiantina y las Músicas Colombianas: escenarios de análisis sobre la formación ciudadana y la identidad nacional. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/2531/TE-21042.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Berlioz, S. (2003). Educar con música. Aguilar.
Carrillo, N. (2017). La influencia “artística” de las emociones y la empatía en el contenido, la interpretación y la efectividad del derecho internacional. Anuario Mexicano de Derecho Internacional. (17), 65-111. https://doi.org/10.22201/iij.24487872e.2017.17.11032
Chaux, E., Lleras J. & Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Uniandes.
Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Taurus y Ediciones Uniandes.
Duhart, D. (2006). Ciudadanía, aprendizaje y desarrollo de capacidades. Persona y sociedad. 20(3), 113-131.
Fernández, E. (2001). Dignidad humana y Ciudadanía cosmopolita. Instituto de Derechos Humanos “Bartolomé de las Casas”. Universidad Carlos III de Madrid y Dykinson.
García, M. (2014). La importancia de la música para el desarrollo integral en la etapa de Infantil. https://rodin.uca.es/xmlui/bitstream/handle/10498/16696/16696.pdf
Gertrudix, F. & Gertrudix, M. (2011). Percepción y expresión musical: Un modelo de planificación didáctica en el Grado de Magisterio de Educación Infantil de la Universidad de Castilla-La Mancha para la enseñanza de la música. Cuenca: Universidad de Castilla. https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/1724/fi_1320290556-ebookchapterpdf00408percepcionmusicalgertrudixv2.pdf?sequence=1
Gómez, M. (2011). Batuta Caldas-Colombia: un programa de formación musical que deviene en formación ciudadana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2(9), 649 - 668. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/465/257
Guzmán, Y. & Velásquez, A. (2015). Práctica de las competencias ciudadanas: una oportunidad para el manejo adecuado del conflicto en los estudiantes. (Tesis de Maestría). Facultad de Educación. Universidad de los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/13663/u728896.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hopenhayn, M & Ottone, E. (2001). Viejas y nuevas formas de la ciudadanía. Revista de la CEPAL. (73), 117-128.
Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Paidós.
Madero, M. & Gallardo, I. (2016). Educación para la paz y la ciudadanía desde la música como lenguaje universal de las emociones. En J. C. Arboleda (Ed.), Paz e ciudadania global (pp. 5-14). CEMRI.
Muiños de Britos, S. (2010). La práctica musical colectiva. Aprendizaje artístico y social. Revista Iberoamericana de Educación, 52(2), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie5221801
Musso, C. & Enz, P. (2015). El arte como instrumento para el desarrollo de la empatía. Archivos argentinos de pediatría, 113(2), 101-105. https://dx.doi.org/10.5546/aap.2015.101
Ñáñez, J. & Castro, H. (2016). Educación artística y formación ciudadana: espacio para forjar la sensibilidad en la Corporación Colegio San Bonifacio, de Ibagué, Colombia. Entramado, 12(2), 154-165. http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v12n2/v12n2a12.pdf
Oriola, S. & Gustems, J. (2015). Educación emocional y educación musical. Eufonía Didáctica de la música, (64), 1-5. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.5159.4968
Pagès, J. (2005). Educación cívica, formación política y enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (44), 45-55.
Pagès, J. (2007). La enseñanza de las ciencias sociales y la educación para la ciudadanía en España. Didáctica Geográfica, (9), 205-214.
Pérez, A. (2002). Ciudadanía y definiciones. Doxa. Cuadernos de Filosofía del Derecho. (25), 177-211. https://doi.org/10.14198/DOXA2002.25.05
Ravalli, M. J., Triverio, V., Chinellato, P., Calcedo, A., Lewkowicz, V., Rombolá, L. & Spinelli, G. (2008). Arte y ciudadanía. Unicef.
Sanfeliu, A. & Caireta, M. (2005). La música como instrumento de educación para la paz. https://escolapau.uab.cat/img/programas/educacion/publicacion010e.pdf
Santisteban, A. (2004). Formación de la ciudadanía y educación política. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1454090
Santisteban, A. & Andreotti, V. (2006). Soft versus critical global citizenship education. Education Review. (3), 40-51.
Sen, A. (1999). Development as Freedom. Oxford University Prees.
Fundación Nacional Batuta, (2020). Música para la reconciliación. https://www.fundacionbatuta.org/reconciliacion.php
Viscardi, N., Rivero, L. & Pena, D. (2015). Escuchame, mirame, respetame. Experiencias participativas de adolescentes en liceos de contexto crítico a través del arte. Ponencia presentada en XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. https://cdsa.aacademica.org/000-061/171.abstract
Willems, E. (1981). El valor humano de la educación musical. Paidós.
Downloads
-
Vistas(Views): 382
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 273