Strategies for motivation in learning: ¿What do students and teachers think?


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25316

Abstract

Motivation is a fundamental aspect for the development of all the essential activities of life, in the same way it is for the development of teaching-learning processes. Therefore, from the teaching role, one must study what favors the intrinsic motivation of students, and that of teachers, since they must be involved not only as researchers but also as objects of study.

In order to have a broad vision of the factors that influence the motivation of students, an investigative process is developed with students and teachers of the educational levels: preschool, basic primary, basic secondary, middle, and higher education (undergraduate and postgraduate). As a result of this study, motivation triggers are identified such as: recreational activities, family support, process indicators, innovative exercises, contextualized content, establishment of achievements. These findings make it possible to establish new didactic orientations that guide current and future training processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Estrada, L. (2018). Motivación y emoción. Bogotá: Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/3541/138%20MOTIVACI%C3%93N%20Y%20EMOCI%C3%93N.pdf?sequence=1&

Hernández, A., Camargo, A. (2017). Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista latinoamericana de psicología, 146-160.

Mahecha, J., Mejìa, E., Ramìrez, Y., Viveros, T., Rodrìguez, O., Murillo, M., Duràn, J. (2022). Experiencias aplicadas en autorregulaciòn del aprendizaje: aspectos metacognitivos para la educaciòn actual. Bogotà: Xpress Estudio Gràfico y Digital S.A.S.

Miñano, P., Castejòn, J. (2011). Variables cognitivas y motivacionales en el rendimiento acadèmico en Lengua y Matemàticas: un modelo estructural. Revista de Psicodidàctica, 203-230.

Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Educación, 153-170.

Panadero, E., Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de psicología, 450-462.

Paredes, J., Sanabria, W. (2015). Ambientes de aprendizaje o ambientes educativos. Una reflexión ineludible. Revista de Investigaciones UCM, 144-158.

Sellan, M. (2016). Importancia de la motivación en el aprendizaje. Sinergias educativas, 1-4.

Sevil, J., Juliàn, J., Abarca, A., Aibar, A., Garcìa, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en Educaciòn Fìsica. RETOS. Nuevas tendencias en Educaciòn Fìsica, Recreaciòn y Deportes, 108-113.

Sotelo, M., Echeverrìa, S., Ramos, D. (s.f.). Relaciones entre variables motivacionales y rendimiento acadèmico en estudiantes universitarios. X Congreso Nacional de Investigaciòn Educativa, 1-12.

Tripiana, S. (2016). Estrategias de motivación durante el aprendizaje instrumental. Revista internacional de educación musical, 25-33

Valle, A., Rodrìguez, S., Cabanach, R., Nùñez, J., Gonzàlez, J., Rosario, P. (2010). Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 109-121.

Vásquez, S., Latorre, C., Liesa, M. (2021). Un análisis cualitativo de la motivación ante el aprendizaje de estudiantes de educación secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 116-131.

Zimmerman, B. J., Cleary, T. J. (2009). Motives to Self-Regulate Learning. Handbook of Motivation at School. 247-264

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Hernández Molano, W. A., Mahecha Escobar, J. ., & Mesa Molano, F. H. . (2023). Strategies for motivation in learning: ¿What do students and teachers think?. Miradas, 18(1), 95–115. https://doi.org/10.22517/25393812.25316

Issue

Section

Miradas Journal