Subjectivity and childhood in preschool education textbooks
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25422Abstract
Currently, through specific modes of subjectivation, it constitutes preschool children in certain types of infantile subjectivities, which, articulated to the rules of neoliberal rationality, are enunciated in narrative spaces such as textbooks. In view of this, in a qualitative perspective, archaeo-genealogical and analytical approach to governmentality, these sources were explored to make visible those modes of subjectivation and types of infantile subjectivities that they propose to institute. It was found that contemporary modes of subjectivation produce cognitive, communicative, autonomous, intellectual childhoods, self-regulated, with the capacity for self-realization and to become entrepreneurs of themselves, which are gestated in accordance with the neoliberal logic. However, this becomes a possibility to question these forms of neoliberal infantile subjectivation and propose alternatives in preschool education.
Downloads
References
Berardi, F. (2003). La fábrica de la infelicidad. Nuevas formas de trabajo y movimiento global. Traficantes de Sueños. Colección Mapas.
Cabrera, R. y Galy, N. (2017) Tareítas Palotes. Escritura I. Alternativas en educación. 2JC Editores. Bogotá.
Camargo Valenzuela, A. (2018). Mentes Brillantes. Español A. Prekínder. Grupo Editorial Shalom. SAS. Bogotá.
Cárdenas Forero, O. L., Benítez, M. L., y Uribe Garzón, S. M. (2020). La constitución de los maestros en el marco de las redes y colectivos: el caso de la red “Maestros en colectivo”. En: Compilado de Experiencias e Investigaciones en Innovación Educativa DOKUMA. 2019. Editado por Dokuma: Creatividad y Tecnología. SAS en Bogotá-Colombia.
Carrasco-Aguilar, C. L., Verdejo-Valenzuela, T., Asun-Salazar, D., Álvarez, J. P., Bustos-Raggi, C., Ortiz-Mallegas, S., Pavez-Mena, J., Smith-Quezada, D. & Valdivia-Hennig, N. (2016). Concepciones de infancia ei una escuela con altos índices de violencia escolar de estudiantes a profesores. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2) 1145-1159. DOI: 10.11600/1692715x.14218210814 http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/2597/721
Castro, E. (2011). Diccionario Foucault. Temas, conceptos y autores. Siglo XXI Editores. Buenos Aires.
Castro, E. (2013). Michel Foucault. ¿qué es usted profesor Foucault? Sobre la arqueología y su método. Siglo Veintiuno Editores. Argentina.
Castro-Gómez, S. (2015). Historia de la gubernamentalidad I. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Siglo del Hombre Editores. Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia.
Castro- Gómez, S. (2016). Historia de la gubernamentalidad II. Filosofía, cristianismo y sexualidad en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Cortés Ramírez, H. A. (2013). El animal diseñado: Sloterdijk y la ontogenealogía de lo humano. Facultad de Filosofía. Universidad Santo Tomás.
Cubides Cipagauta, H. (2006). Foucault y el sujeto político. Ética del cuidado de sí. Siglo del Hombre Editores. Universidad Central. Bogotá, Colombia.
Cruz, P., Borjas, M. P., & López-Calvo, M. (2021). Ludoevaluación de la emoción del miedo en educación infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1-21. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4184
Chávez Muriel, H. R. (2012). Un acercamiento al concepto de sujeto en el pensamiento de Michel Foucault. Del ser humano al sujeto y el gobierno de sí mismo como práctica de libertad. Universidad del Valle. Programa Editorial. Diaz, E. (1993). Michel Foucault. Los modos de subjetivación. Colección Perfiles. Editorial Almagesto.
Diaz, E. (1993). Michel Foucault. Los modos de subjetivación. Colección Perfiles. Editorial Almagesto.
Echavarría López, M. I. y Luna Carmona, M. T. (mayo-agosto, 2016). La subjetividad infantil en contextos de conflicto armado. Aproximaciones a su comprensión desde la relación cuerpo-género. Argumentos. 29 (81). 39-60. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco Distrito Federal. México. https://www.redalyc.org/pdf/595/59551330003.pdf
Espinosa Gómez, A. M. (julio-diciembre, 2013). Configuración de la subjetividad en la primera infancia en un momento posmoderno. Infancias Imágenes. 12 (2). https://doi.org/10.14483/16579089.5446
Foucault, M. (enero, 1984). La ética del cuidado de sí como práctica de la libertad. (Diálogo con H. Becker, R. Fornet-Betancourt, A. Gomez-Müller). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/NOMBRES/article/viewFile/2276/1217
Foucault, M. (jul. - sep., 1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología. 50, (3). 3-20. México. http://links.jstor.org/sici?sici=0188-2503%28198807%2F09%2950%3A3%3C3%3AESYEP%3E2.0.CO%3B2-A
Foucault, M. (2003). El sujeto y el poder. (Traducción de Santiago Carassale y Angélica Vitale). Edición electrónica de www.philosophia.cl/Escuela de Filosofía Universidad ARCIS. https://www.philosophia.cl/biblioteca/Foucault/El%20sujeto%20y%20el%20poder.pdf
Foucault, M. (1990). Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Foucault, M. (1999). Estética, ética y hermenéutica. Obras esenciales. Volumen III. Ed. Paidós. Barcelona, España.
Foucault, M. (1999). Estrategias de poder. Obras Esenciales, Vol. II. Paidós. Barcelona, España.
Foucault, M. (2004). Seguridad, territorio, población. Curso en el Collège de France (1977-1978). Fondo de Cultura Económica. México.
Flórez Ocampo, Y. (2018). Mentes Brillantes. Matemáticas A. Prekínder. Grupo Editorial Shalom. SAS. Bogotá.
Galvis Bautista, L. (s.f.). Módulo de trabajo párvulos. Educación para la vida el respeto y el amor. Párvulos Jardín Infantil Crayolitas Creativas.
Galvis, M. I. (2016). Cheito 29. Inglés jardín. Mundo litográfico editorial educativa S.A.S, Bogotá D.C.
Gil Claros, M. G. (mayo, 2011). Subjetividades contemporáneas. Un acercamiento estético y político a Félix Guattari. A Parte Rei. Revista de Filosofía. 75. 1-13. http://serbal.pntic.mec.es/AParteRei/gil75.pdf
Gómez, R. I. (2009). Grandes personitas. Matemáticas. Lo Nuestro Editores. Nueva Edición.
Gómez, L. & Jódar, F. (2003). Foucault y el Análisis Sociohistórico: Sujetos, saberes e instituciones educativas. En: Foucault, la educación y la pedagogía. Revista Educación y Pedagogía. Facultad de Educación. 37 (15). 55-68. Medellín: Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.17227/01212494.3pys34.51
González Pineda, P. A. (2016). Sueños de Papel A. Una serie para la educación inicial. Editorial Mega Ediciones. Bogotá.
Granadillo de Rojas, C., Boistard, C. y León, M. (1994). Taller infantil. Enfoque constructivista. Guía 1. Editorial Voluntad. Bogotá.
Grupo Pedagógico Editorial Orón. (2018). Matemáticas para ti. Jardín A. B y B Editorial. Bogotá.
Hernández, F. (octubre-diciembre, 2003). El constructivismo como referente de las reformas educativas neoliberales. Educere, 7, (23). 433-440. Universidad de los Andes Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/356/35602317.pdf
Jódar, F. y Gómez, L. (enero-marzo, 2007). Educación postdisciplinario, formación de nuevas subjetividades y gubernamentalidad neoliberal. Herramientas conceptuales para un análisis del presente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12, (32). 381-404. https://www.redalyc.org/pdf/140/14003218.pdf
Kamii, C. (1994). Reinventando la aritmética III. Implicaciones de la teoría de Piaget. Madrid: Aprendizaje Visor.
Maggio, M. (2018). Habilidades del siglo XXI. Cuando el futuro es hoy. XIII Foro Latinoamericano de Educación. Fundación Santillana. https://www.fundacionsantillana.com/PDFs/XIII_Foro_Documento_Basico_WEB.pdf
Martínez Boom, A. (2004). De la Escuela Expansiva a la Escuela Competitiva. Antropos Editorial. Barcelona, España.
Martínez Boom, A., Álvarez Gallego, A. Barragán Castrillón, B., Rubio Gaviria, D. A., Quiceno Castrillón, H., Echeverri Sánchez, J. A., y Orozco Tabares, J. H. (2020). Confinados en las pantallas: la Ǝscuela Vira(L). Editorial Aula de Humanidades.
Meirieu, P. (1998). Frankenstein Educador. Editorial Laertes. Barcelona, España.
Pinzón, J., Garzón, N., Charry L. & Casallas, P. (2017). Escaladores Inicial. Editorial el encuentro S.A.S. Bogotá.
Ortiz Villamizar, C. (2003). Cien Números. Matemáticas preescolares. Casa Editorial Mundo de Niños. Bogotá.
Ortiz Villamizar, C. (2008). Geniecitos C. Matemáticas preescolar. Casa Editorial Mundo de Niños. Bogotá.
Ortiz Villamizar, C. (2013). Horas Felices B. Pensamiento Lógico- Matemático. Casa Editorial Mundo de Niños SAS. Bogotá.
Ortiz Villamizar, C. (2013a). Horas Felices B. Pensamiento y Lenguaje (script). Casa Editorial Mundo de Niños SAS. Bogotá.
Ortiz Villamizar, C. (2016). Lecturas y alegrías. Desarrollo de habilidades lingüísticas. Casa Editorial Mundo de Niños SAS. Bogotá.
Ramírez Cabanzo, A. B. (julio-diciembre, 2013). Infancias, nuevos repertorios tecnológicos y formación Signo y Pensamiento, XXXII, 63. 52-68 Pontificia Universidad Javeriana Bogotá, Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/860/86029193004.pdf
Ramírez-Cabanzo, A. (2015). Capitalismo cognitivo y producción de subjetividades infantiles y juveniles. En: Rueda, R, Ramírez, A, y Bula, G. (ed.) (2015). Cibercultura, capitalismo cognitivo y educación. – Conversaciones y re(di)sonancias. Universidad Pedagógica Nacional. Primera Edición.
Ramírez Cabanzo, A. B. (abril de 2021). La ciudad, los niños y la Pandemia en Bogotá Pensar la Ciudad. http://pensarlaciudad.udistrital.edu.co/miradas-de-ciudad/la-ciudad-los-ninos-y-la-pandemia-en-bogota
Reyes, D. & Ballen, N. (2014). Colores de alegría C. Alfa Ediciones e Impresos SAS. Bogotá.
Rodríguez Palmero, M. L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa 3, (1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3634413
Stewart, V., Narodowski, M. y Campatella, M. (2021). Infancias trans: otra disrupción en las escuelas de la modernidad. Revista Colombiana de Educación, 1 (82), 219-236. https:/doi.org/ 10.17227/rce.num82-10804
Trilla Bernet, J. (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Serie Fundamentos de la educación. Editorial Graó. Barcelona.
Varón, N. (2012). Conejito aprestamiento y matemática. Editorial Nancy Varón. Nueva Edición.
Unesco. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Aprobada por la Conferencia Mundial sobre Educación para Todos. Jomtien, Tailandia. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/pdf/JOMTIE_S.PDF
Downloads
-
Vistas(Views): 211
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 146