Leadership, governance and digital transformation in the organizational structure of colombian higher education. A systemic review


Authors

  • Henrry Alberto Cardenas Ruiz Universidad Pedagógica y Tecnología de Colombia, UPTC https://orcid.org/0009-0003-3983-2429
  • Shaffia Harlee Andrea Rubiano Lopez Secretaria de Educacion Municipal: Duitama
  • Ligia Consuelo Cabra Naranjo Secretaría de Educación Municipal: Duitama https://orcid.org/0009-0001-3694-8974

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25468

Abstract

Leading, governing, and transforming are critical aspects of the functioning of an institution. This article presents a systemic review that analyzes these factors and their influence on the organizational structure of higher education institutions (HEI) in Colombia. The study method was a systematic literature review and the structured analysis of conceptual and epistemological references from the research object. This review emphasizes the significance of considering the different factors that affect the organizational structure of HEIs. It provides a roadmap for decision-making and strategic management to implement advanced practices to determine the behavior and nature of institutions based on digital transformation, effective communication, leadership development, cooperation among key stakeholders, and a fair and transparent governance process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shaffia Harlee Andrea Rubiano Lopez, Secretaria de Educacion Municipal: Duitama

Arquitecta, Especialista en gobierno y gerencia territorial, Magister en Pedagogía Universidad Santo Tomas

Ligia Consuelo Cabra Naranjo, Secretaría de Educación Municipal: Duitama

Licenciada en Matemáticas y Física, Especialista en Gerencia Educacional, Magister en Educación Universidad Pedagógica y Tecnología de Colombia UPTC

References

Acosta Silva, A. (2022). Gobernanza, poder y autonomía universitaria en la era de la innovación. Perfiles educativos, 44(178), 150-164. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60735

Almenara, J. C., Sánchez, R. B., & Rodríguez, A. P. (2021). DigCompOrg: Marco de referencia para la transformación digital de los centros educativos andaluces. e-CO: Revista digital de educación y formación del profesorado, 18, 321-340. https://hdl.handle.net/11441/107955

Almenara, J. C., Tena, R. R., & Rodríguez, A. P. (2020). Evaluation of teacher digital competence frameworks through expert judgement: The use of the expert competence coefficient. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 275-293. https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.578

Amdam, S., Kobberstad, L. R., & Tikkanen, T. I. (2022). Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway. Nordic Journal of Digital Literacy, 1, 16-30. https://doi.org/10.18261/njdl.17.1.2

Angeles Suárez, N. E. (2022). Desafíos de la gestión de recursos humanos para la transformación digital de la administración pública peruana. http://hdl.handle.net/1992/55769

Banco de desarrollo de America Latina. (2019, agosto 1). El gobierno digital necesita personas, no más software. https://www.caf.com/es/conocimiento/visiones/2019/08/el-gobierno-digital-necesita-personas-no-mas-software/

Barba, N. G. S., & Salguero, C. P. G. (2017). Influencia del liderazgo sobre el clima organizacional en las instituciones de educación superior. Boletín Redipe, 6(4), 135-149. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/230

Barragán Sánchez, R., Palacios Rodríguez, A., & Corujo-Vélez, M. C. (2021). Claves organizativas para la integración de las TIC en los centros educativos. Claves organizativas para la integración de las TIC en los centros educativos, 111-125. https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0g3v.9

Barragán-Sánchez, R., Corujo-Vélez, M.-C., Palacios-Rodríguez, A., & Román-Graván, P. (2020). Teaching digital competence and eco-responsible use of technologies: Development and validation of a scale. Sustainability, 12(18), 7721. https://doi.org/10.3390/su12187721

Bedoya-Dorado, C., Murillo-Vargas, G., & González-Campo, C. H. (2021). Gestión universitaria en tiempos de pandemia por COVID-19: análisis del sector de la educación superior en Colombia. Estudios Gerenciales, 37(159), 251-264. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4409

Botero, C. H. (2000). Un modelo para investigación documental: guía teórico-práctica sobre construcción de Estados del Arte con importantes reflexiones sobre la investigación. Señal Editora.

Branch, J. W. (2019). Transformacion digital en instituciones de educacion superior: entre el mito y la realidad. Lámpsakos, 13-15. https://doi.org/10.21501/21454086.3382

Brítez, M. Á. A., & Chung, C. K. K. (2021). Gestión directiva y estilos de liderazgo en educación superior. Una revisión de la literatura. Revista de Análisis y Difusión de Perspectivas Educativas y Empresariales, 1(2), 65-73. https://doi.org/10.56216/radee022021dic.a06

Calderón Saldaña, N. M., & Andrade Dominguez, F. J. (2019). Clima y desarrollo organizacional laboral en personal de entidades universitarias. 593 Digital Publisher CEIT, 4(5), 40-51. https://doi.org/10.33386/593dp.2019.5.115

Calduch, I., Llanes, J., Montané López, A., & Méndez Ulrich, J. L. (2020). Gobernanza y universidad: estudio iberoamericano sobre la participación estudiantil en las instituciones de Educación Superior. Revista iberoamericana de educación. https://doi.org/10.35362/rie8313839

Cárdenas Gutiérrez, C., Farías Martínez, G. M., & Méndez Castro, G. (2017). ¿ Existe relación entre la gestión administrativa y la innovación educativa?: Un estudio de caso en educación superior. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.002

Cárdenas, N., Vidal, J., & Palencia, Z. (2018). Factores Determinantes De La Innovación Organizacional En Instituciones De Educación Superior En El Municipio De Riohacha-Colombia. REDIELUZ, 8(1), 79-88. https://produccioncientificaluz.org/index.php/redieluz/article/view/31587

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., & Sánchez-Valero, J.-A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-182.

Donawa Torres, Z. A., & Gámez Araujo, W. G. (2019). Ausencia de habilidades gerenciales para una cultura de innovación universitaria en instituciones de Colombia y Venezuela. Revista Universidad y Empresa, 21(36), 8-35. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.5961

Fontalvo, T. J., Delahoz-Dominguez, E. J., & Morelos, J. (2021). Diseño de un sistema integrado de gestión de la calidad para programas académicos de educación superior en Colombia. Formación universitaria, 14(1), 45-52. https://hdl.handle.net/20.500.12585/10330

Fundación Santillana. (2023). Los directores de América latina: liderazgo escolar y políticas educativas. https://fundacionsantillana.com/los-directores-de-america-latina-liderazgo-escolar-y-politicas-educativas/

Ganga Contreras, F., & Nuñes Mascayano, O. A. (2018). Gobernanza de las organizaciones: acercamiento conceptual a las instituciones de Educación Superior. Revista Espacios, 39(17).

García Ruiz, M. R., Matos, A. P. da M., Arenas Fernández, A., & Ugalde, C. (2020). Alfabetización mediática en Educación Primaria: perspectiva internacional del nivel de competencia mediática. Pixel-bit.

Garzón Daza, C., & Rodríguez Parra, P. (2019). La gobernanza y su incidencia en los procesos de calidad en las instituciones de educación superior. Revista Boletín Redipe, 8(10), 111-124. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i10.838

Gómez-Parra, M. E., & Huertas-Abril, C. A. (2019). La importancia de la competencia digital para la superación de la brecha lingüística en el siglo XXI: Aproximación, factores y estrategias. Edmetic, 8(1), 88-106. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.11095

Gonzalez Campo, C. H., Garcia Solarte, M., & Murillo Vargas, G. (2020). Cultura organizacional y directivos en instituciones de Educación Superior en Colombia. Revista Espacios, 41(44), 250-263. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n44p19

Herrera Rubio, J. E., Trujillo Leal, C., & Soto Vergel, A. J. (2020). Desarrollo de un modelo del índice de desarrollo organizacional para las instituciones públicas de educación superior. Investigación e Innovación en Ingenierías, 8(2 (2020)), 7-19. https://doi.org/10.17081/invinno.8.2.3669

Higuera Sandoval, J. A. (2018). El diseño organizacional y el liderazgo transformacional en las instituciones del estado Colombiano. II Congreso Internacional y VI Nacional de Administración Industrial. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/6249

Idalberto, C. (2001). Administración, Teoría, Proceso y Práctica. Bogotá Colombia: Editorial McGraw-Hill.

Jiménez, M. J. B., Bernate, J., Fonseca, I., & Rodríguez, L. (2020). Revisión documental de estrategias pedagógicas utilizadas en el área de la educación física, para fortalecer las competencias ciudadanas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 845-851. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74918

Jones, G. (2008). Teoría Organizacional-Diseño y cambio en las organizaciones. Pearson Educación.

Kane, G. (2019). The technology fallacy: people are the real key to digital transformation. Research-Technology Management, 62(6), 44-49. https://doi.org/10.1080/08956308.2019.1661079

López Gracia, Á., González Ramírez, T., & Pablos Pons, J. de. (2022). Factores claves en la transformación digital de las organizaciones educativas. Profesorado: revista de curriculum y formación del profesorado. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21222

Macías Arias, E., Chum Molina, S., Aray, C., & Rodríguez Vera, C. (2018). Liderazgo academico: Estilos y perfiles de gestión en las instituciones de educación superior. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 3(1), 59-70. https://www.redalyc.org/pdf/6731/673171017008.pdf

Mejía, L. M. C., del Val, M. P., & Coscollar, A. D. (2020). El cambio organizativo en la educación superior en Colombia: Perspectivas y retos. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 249-273. https://doi.org/10.4995/redu.2020.12878

Ministerio de Educación Nacional [MEN], & Fundación Empresarios por la Educación [FExE]. (2022). El liderazgo directivo: una apuesta por la calidad de la educación en Colombia: nota técnica. https://contactomaestro.colombiaaprende.edu.co/banco-de-recursos/digital/el-liderazgo-directivo-una-apuesta-por-la-calidad-de-la-educacion-en

Morales Tuesca, N. A., & Prieto Baldovino, F. H. (2016). La Gobernanza y la Educación Superior en Colombia. V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (ELMeCS). https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8520/ev.8520.pdf

Paz, J., Paz, J., & El Kadi, O. (2014). Cultura de innovación como plataforma de desarrollo organizacional. OJ Belloso y otros (Organizadores). I Jornada Binacional de Investigación. Simposio llevado a cabo en la Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín. Decanato de Investigación y Posgrado, Maracaibo, Venezuela.

Pedraja Rejas, L., Araneda Guirriman, C., Bernasconi, A., & Viancos, P. (2018). Liderazgo, cultura académica y calidad de las universidades: aproximación conceptual y relaciones. Revista Venezolana de gerencia, 1, 184-199. https://doi.org/10.37960/revista.v23i1.24463

Ramos Suárez, D. R. (2020). Estilos de liderazgo en los académicos de una institución de educación superior pública en la ciudad de Bogotá. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78188

Reisoğlu, İ. (2022). How Does Digital Competence Training Affect Teachers’ Professional Development and Activities? Technology, Knowledge and Learning, 27(3), 721-748. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09501-w

Rosales Yepes, A., Montes Miranda, A., & Figueroa Gutierrez, V. (2020). El liderazgo escolar en las políticas educativas latinoamericanas. Revista ESPACIOS. ISSN, 798, 1015.

Roseth, B., Reyes, A., & Yee Amézaga, K. (2021). Servicios públicos y gobierno digital durante la pandemia: Perspectivas de los ciudadanos, los funcionarios y las instituciones públicas. https://doi.org/10.18235/0003122

Ruiz Cabezas, A., Medina Domínguez, M. del C., Pérez Navío, E., & Medina Rivilla, A. (2020). University teachers’ training: the Digital Competence. Pixel-Bit. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74676

Saiz Sáenz, M. L., & Jácome, R. T. (2022). Revisión bibliográfica: La Cultura Organizacional de las Instituciones de Educación Superior. Revista gestión de las personas y tecnología, 15(43), 1-19. https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5463

Sanmiguel Ruiz, C., Alemán de la Garza, L. Y., & Gómez Zermeño, M. G. (2019). Concepto de la calidad de la educación superior virtual desde el análisis del discurso: el caso de las políticas en Colombia. Revista Academia y Virtualidad, 12(1), 31-47. https://doi.org/10.18359/ravi.3719

Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (Vol. 2). John Wiley & Sons.

Sierra, D. J., Sierra, Á. J., & Cala, P. R. (2019). Gestión del conocimiento organizacional en instituciones de educación superior: un estudio de caso. Praxis, 15(2), 153-162. https://doi.org/10.21676/23897856.3309

Siqueiros-Quintana, M.-G., & Vera-Noriega, J.-Á. (2022). Cultura organizacional en instituciones de educación superior: conceptualización, medidas y variables asociadas. Revista iberoamericana de educación superior, 13(36), 181-199. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1190.

Stoner, J. A. F., Freeman, R. E., & Gilbert, D. R. (1996). administración. Pearson educación.

UNESCO-IESALC. (2021). Liderazgo y gobernanza universitaria sostenible Camino hacia la Agenda 2030. https://www.iesalc.unesco.org/el-camino-de-la-universidad-hacia-los-ods-desarrollo-de-la-agenda-2030/

Velázquez Martínez, Z. L., Del Toro Prada, J. J., & Concepción García, I. (2018). La cultura organizacional en las instituciones universitarias: referentes teóricos y metodológicos para su evaluación. Didasc@ lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 9(6), 191-207. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/840

Zavaleta Cabrera, E. M. (2017). Diseño organizacional de la escuela de educación superior técnico profesional PNP, San Bartolo, 2016. https://hdl.handle.net/20.500.12692/9134

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

Cardenas Ruiz, H. A., Rubiano Lopez, S. H. A. ., & Cabra Naranjo, L. C. . (2023). Leadership, governance and digital transformation in the organizational structure of colombian higher education. A systemic review. Miradas, 18(2), 164–189. https://doi.org/10.22517/25393812.25468

Issue

Section

Miradas Journal