Pedagogical experimentation as didactic strategies in the teaching of Natural Sciences and the development of scientific thinking at the Unión Victoria Institutional headquarters


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25538

Abstract

Pedagogical experimentation as didactic strategies in the teaching of Natural Sciences and the development of scientific thinking is a study carried out with fourth grade students of the IE Iberia, Unión Victoria headquarters of the District of San Andrés de Tumaco; with the objective of implementing the strategy in the teaching of natural sciences and development of scientific thinking in students. The work methodology is based on the scientific method. The results obtained demonstrate that cooperative work is strengthened, the stimulation of critical thinking is encouraged, as well as academic motivation, respect for colleagues and their ideas. Students assume assigned tasks with greater responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, J. y Jaramillo, L. (2006). Consideraciones acerca de la investigación en el aula: más

allá de estar a la moda. Universidad del Cauca.

Alencastro, A., Álvarez, G. & Heredia, E. (2020). Enseñanza de las Ciencias Naturales para la

iniciación del método científico en Educación Infantil. Vínculos Espe, 5 (2), 31 - 41.

doi:10.24133/vinculosespe.v5i2.1642.

Albán, S. (2010). Metodologías didácticas aplicadas por los docentes en las ciencias naturales

para el desarrollo de destrezas básicas. [Documento PDF].

http://repositorio.ute.edu.ec/bitstream/123456789/10454/1/41598_1.pdf.

Cabrera, S. & Burbano, E. (2015). Formación de un espíritu científico en educación básica desde

la enseñanza de las ciencias naturales. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y

Administrativas, XVi(1), 147 - 158. doi:http://dx.doi.org/10.22267/rtend.151601.37.

Castro, K. (2020). Desarrollo Curricular de las Ciencias Naturales en Educación Primaria.

[Tesis de pregrado - Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. Repositorio

institucional. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/3155.

González, G. & Chávez, A. (2017). La Didáctica como disciplina científica y pedagógica.

Rastros y rostros del saber, 2(1), 41 - 52.

https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9264.

González, J. & Lozano, M. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos una propuesta de

enseñanza para Ciencias Naturales en Educación General Básica. Revista Electrónica de

Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 4(1), 175 - 191.

doi:http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v4i1.1461.

Huamán, D. R. (2011). La enseñanza de las ciencias naturales en la educacion basica.

Investigación Educativa, 14(26), 139-152. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4293.

Ibarra, S. G. (2015). Metodologías didácticas para la enseñanza y aprendizaje de las Ciencias

Naturales en zonas rurales del municipiom de Obando, Valle del Cauca. [Tesis de

maestría - Universidad Nacional de Colombia].Repositorio institucional.

doi:https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/53550.

Latorre, A. (2004). Obtenido de La Investigación Acción_Conocer y cambiar la práctica educcativa. Academia. https://scholar.google.com.co/scholar q=que+es+la+investigacion+accion&hl=es&as_sdt=0&as

_vis=1&oi=scholart.

Loor, W. y Mendoza, A. (2022). Estrategias Didácticas para la Enseñanza de las Ciencias

Naturales y Desarrollo del Pensamiento Científico. Revista Científica Dominio de las

Ciencias, 8(1), 859 - 875. doi:http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i41.2527.

Mateu, M. (2005). Obtenido de Aprender y Enseñar Ciencias Naturales en la Escuela. Tinta fresca.

Mendoza, A. & Loor, W. (2022). Estrategias Didácticas para la Enseñanza de las Ciencias

Naturales y Desarrollo del Pensamiento Científico. Revista cientifica Dominio de las

Ciencias, 8(1), 859-875. Obtenido de http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i41.2527.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Sociales. [Archivo PDF]. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-81033_archivo_pdf.pdf.

Razo, A. y Iriberri, I. (2016). (M. Studio, Ed.) Obtenido de El poder de las interacciones educativas en el aprendizaje de los jóvenes_Análisis a partir de la videograbación de la práctica docente en Educación Media Superior en México: https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/razo-ana-el-poder-de-las-interacciones-educativas-2016.pdf.

Sampieri, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2006). Metodología de la Investigación. [Archivo PDF]. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf.

Suárez, A., Suárez, C. & Núñez, P. (2020). Competencias científicas, investigativas y comunicativas: experiencia desde una línea de investigación en enseñanza de las Ciencias. Plumilla Educativa, 25(1), 13-26. doi:DOI: 10.30554/pe.1.3827.

Downloads

Published

2024-06-18

How to Cite

Cabezas Caicedo, S. A. (2024). Pedagogical experimentation as didactic strategies in the teaching of Natural Sciences and the development of scientific thinking at the Unión Victoria Institutional headquarters. Miradas, 19(1), 157–179. https://doi.org/10.22517/25393812.25538

Issue

Section

Miradas Journal