Bodies and voices of women in contexts of armed violence: intergenerational memory of childhood
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25548Abstract
This article is the result of research that sought to understand and make visible the meaning of being or having been a girl in the context of armed violence, of women of different generations in Commune 2 Santa Cruz, Medellín, Colombia. Historically, we know that women and girls have been invisible and silenced in the midst of armed violence, so the hermeneutic approach of the present research enabled, methodologically, a gathering of women, o tertuliadero, which generated bonds of trust and revealed the subjectivities and worldviews of the participants. Memories were also woven of experiences lived by girls of different generations in the territory taken by violence by armed actors in intersection with gender, patriarchy, adult-centric and domestic violence. However, the women remembered together and developed actions of peace, hope and sorority that rebuild community and territory.
Downloads
References
Amador, J. (2021). “Estudios de infancia: la emergencia de un campo que asume a los niños como agentes sociales”. En García, C. & Runge, A. (2021). Infancia, cultura y poder. Siglo del Hombre Editores, Universidad de Manizales, CINDE.
Chaurra, K., Guzmán, A., Londoño, E. & Morales, J. (2019). Relatos de mujeres en torno a la decisión de ser o no madre en la guerra: una mirada intergeneracional desde los lugares de infancia [Tesis de pregrado]. Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/13820
Comisión de la verdad. (2022). No es un mal menor. Niñas, niños y adolescentes en el conflicto armado. https://www.comisiondelaverdad.co/sites/default/files/descargables/2022-08/CEV_NNA_DIGITAL_2022.pdf
Creswell, J. (1998). Investigación cualitativa y diseño investigativo. https://academia.utp.edu.co/seminario-investigacion-II/files/2017/08/INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf
Ferreirós, F. (10/4/2016). “Hacia una pedagogía del cuerpo vivido: la corporalidad como territorio y como movimiento descolonizador”. Cartografías Pedagógicas Latinoamericanas. https://descolonizarlapedagogia.blogspot.com/
Gaitán, L. (2006). La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad, 2006, 43(1), 9-26.
Jara, D. (2021). La infancia que nos dejó la guerra: La construcción de las nociones de infancia y el despojo educativo en narraciones infantiles en el conflicto armado colombiano [Tesis de pregrado]. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/54290
Jaramillo, J. (2014). Pasados y presentes de la violencia en Colombia. Estudio sobre las comisiones de investigación (1958-2011). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI Editores.
Le Breton, D. (1992). Sociología del cuerpo. Nueva visión.
Lederach, J. (2007). La imaginación moral. El arte y el alma de la construcción de paz. Editorial Bakeaz. https://www.gernikagogoratuz.org/wp-content/uploads/2020/04/RG09-la-imaginacion-moral.pdf
León, A. (2019). Voces del cuerpo en la guerra: disciplinas y resistencias del cuerpo en relatos autobiográficos de niños, niñas y adolescentes excombatientes [Tesis de pregrado]. Universidad de los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/45378
Luna, M. (2012). Narrando el cuerpo: una alternativa para resignificar las experiencias de los niños y niñas en el contexto del conflicto armado colombiano [Tesis de maestría]. Universidad de Manizales. https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/325
Mejía, Y. & Anctil, P. (2017). “Corporalidades y subjetividades sexuales: el caso de las mujeres excombatientes de las guerrillas colombianas”. PROSPECTIVA. Revista De Trabajo Social e Intervención Social, (23), 97–122. https://doi.org/10.25100/prts.v0i23.4588
Moreno, I. (2019). Configuración de identidades en la infancia: procesos de memorias colectivas a través de la oralidad [Tesis de maestría]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/14782
Pávez, I. (2012). “Sociología de la Infancia: los niños y niñas como actores sociales”. Revista de Sociología, 27, 81-102.
Perdomo, I. & Barón, L. (2020). Experiencias de infancia en Colombia: narrativas de niños en el marco del conflicto armado y la paz (1996-2018) [Tesis de pregrado]. Universidad Pedagógica Nacional. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/12233
Pinzón, A, Rodríguez, A & Triviño, Y. (2018). Narrativas de niñas en situación de desplazamiento, desde sus experiencias, sentidos y prácticas [Tesis de Maestría] Universidad Pedagógica Nacional y CINDE. https://repository.cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/2362/Tesis%20%20definitiva%20maestria%20UPN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pupo, V. (2012). Definición del nombre del conflicto colombiano: un problema político. http://hdl.handle.net/20.500.11912/2881.
Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. ÁGORA — Papeles de Filosofía.
Romero, Y. & Chávez, Y. (2008). “El juego de la guerra, niños, niñas y adolescentes en el conflicto armado en Colombia”. Tabula Rasa, (8), 197-210.
Ruiz, A. & Prada, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recursos para el aula. Editorial Paidós.
Ruíz, T., Castro, A. & Mosquera, S. (2019). Memoria intergeneracional y emociones políticas de niños y niñas del municipio de Amalfi como aporte a las pedagogías de paz. [Tesis de pregrado]. Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/13904
Segato, R. (2014). “Las nuevas formas de la guerra y el cuerpo de las mujeres”. Revista Sociedade e Estado, 29(2), 341-371. https://doi.org/10.1590/S0102-69922014000200003
Silva, S. (2012). “La violencia en Colombia: una perspectiva desde el arte”. Revista Nodo, 13(7), 43-56 https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/75/58
Vasco, C. (1990). Tres estilos de trabajo en las ciencias sociales. CINEP.
Welzer, H., Möller, S. & Tschuggnall, K. (2012). Mi abuelo no era nazi. El nacionalismo y el holocausto en la memoria familiar. Prometeo Libros.
Downloads
-
Vistas(Views): 100
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 106