The educational reconfiguration of YouTube: a critical analysis of the case study Mi Aula
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25549Abstract
In line with the progress of the Global Education Industry and the platformization of education, this paper addresses the reconfiguration and rising legitimation of YouTube as an educational platform, most of all in formal education. In order to do this, we analyze Mi Aula, a channel created by YouTube in alliance with UNESCO. From this case, we attempt to produce empirical evidence that helps to specify the consequences of the development of such platforms in education. The methodology is qualitative and based on the case study Mi Aula, alongside with literary review, analysis of secondary sources, and non-participant observation of the channel. The initial findings point out that the advancement of platformization in education requires to look at structural issues regarding, on one side, how educational actors access the channel and its contents, and, on the other side, the platform’s functioning and business model.
Downloads
References
Alexander, J. (2018, Octubre 10). YouTube is investing $20M in educational content, creators. The Verge.https://www.theverge.com/2018/10/22/18009908/youtube-learning-educational-investment-john-green-asapscience
Benítez Larghi, H. S. (2020). Condiciones sociales para la continuidad pedagógica en tiempos de pandemia: conocimientos movilizados por el Programa. Revista Latinoamericana de Economía y Sociedad Digital, vol. 1, pp. 4-29. https://centrolatam.digital/wp-content/uploads/2020/08/1_Revista_Benitez_Larghi.pdf
Bishop, S. (2018). Anxiety, Panic and Self-Optimization: Inequalities and the YouTube Algorithm. Convergence, 24(1), 69-84. https://doi.org/10.1177/1354856517736978
Carter, G. V., & Arroyo, S. J. (2011). Tubing the future: Participatory pedagogy and YouTube U in 2020. Computers and Composition, 28(4), pp. 292-302.
Cobo -Romaní, C. y Rivera-Vargas, P. (2022). Turn off your camera and turn on your privacy: A case study about Zoom and digital education in South American countries. In L. Pangrazio & J. Sefton-green (eds.). Learning to Live with Datafication Educational Case Studies and Initiatives from Across the World (pp.35-60). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003136842-3
Domínguez, C. y Murillo Estepa, P. (2018). La práctica docente mediada con tecnologías. YouTube como herramienta de aprendizaje en educación superior. Foro Educacional, n. 31, 11-29. https://doi.org/10.29344/07180772.31.1827
Edache-Abah Odachi, F. y Mumuni, A. (2019). Effect of YouTube on Performance of Secondary School Students en Biology Concepts in Local Government Area of Rivers State. International Journal of Engineering Science Invention (IJESI),8(8), 54-61.
Fernández-Enguita, M. (2020). La brecha digital terciaria El desfase de la institución escolar ante las desigualdades económicas y culturales en el entorno digital. https://bit.ly/3jcfm2k
Lange, P. (2019). Informal learning on YouTube. En The international encyclopedia of media literacy, John Wiley & Sons, Inc, pp 1-11. DOI: 10.1002/9781118978238.ieml0090
Levis, D. (2022) Anotaciones: Ideas y comentarios sobre la vida en la Sociedad de la Pantalla – Sivel / Cátedra Levis – En red: https://levistextos.wordpress.com/
Lund, A. y Zukerfeld, M. (2020). Corporate Capitalism’s Use of Openness: Profit for Free? Springer Nature.
Martínez-Domingo, J. A.; Trujillo-Torres, J. M; Rodríguez-Jiménez, C.; Berral-Ortiz, B.; Romero-Rodríguez, J. M. (2021). Análisis de los canales de YouTube como influencers del aprendizaje en educación primaria. Revista espacios, v. 42, n. 3, pp. 130-145. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42v03p10
Marrero, N. (2021). Uberización del trabajo. La era de la precarización digital en el capitalismo de plataforma. Cuadernos abiertos de crítica y coproducción nro 4, Instituto Gino Germani-Clacso-Asociación Argentina de Sociología. https://udelar.edu.uy/portal/wp-content/uploads/sites/48/2021/08/Uberizacion-N.-Marrero.pdf
Neumann, M. M. y Herodotou, C. (2020). Evaluating YouTube videos for young children. Education and Information Technologies, 25, 4459-4475.
Parcerisa, L.; Jacovkis Halperin, J.; Rivera Vargas, P. y Herrera Urízar, G. (2022). Corporaciones tecnológicas, plataformas digitales y privacidad: comparando los discursos sobre la entrada de las BigTech en la educación pública. Revista Española de Educación Comparada, 2022, núm. 42, p. 221-239.
Pardo Baldoví, I.; Waliño-Guerrero, M. y San Martín Alonso, A. (2018). La “uberización” de los centros escolares: Reorganización del trabajo pedagógico mediante las plataformas digitales de contenidos. Educatio siglo XXI, 36(2 Jul-Oct), 187-208.
Pardo Baldoví, I. y San Martín Alonso, A. (2020). Tecnologías y cultura organizativa en los centros escolares: ¿la uberización de las relaciones laborales? Pixel-Bit., n. 58 ; p. 161-179. https://doi.org/10.12795/pixelbit.72767
Pattier, D. (2021). Teachers and YouTube: The use of video as an educational resource. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 16(1), 59–77. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11584
Rahmasari, T.; Juwani, G. M., Piliani, P., & Linda, R. (2020). YouTube for Project Based Learning Publications as e-learning Solutions in the Pandemic Period: Literature Review. Pancaran Pendidikan, 9(3).
Redacción Perú21 (2019, Agosto 8). EduCon 2019: "7 de cada 10 personas que ingresan a YouTube lo hacen para aprender". https://peru21.pe/tecnologia/youtube-educon-2019-7-10-personas-ingresan-plataforma-aprender-nndc-495119-noticia/
Redondo, M. (2020, Julio 14). Estudia Conmigo: el fenómeno de ver a otros hincando los codos que triunfa en YouTube. Hipertextual. https://hipertextual.com/2020/07/estudia-conmigo-youtube
Ridge, N. y Kippels, S. (2019). UNESCO, Education, and the Private Sector: A Relationship on Whose Terms? In Researching the Global Education Industry (pp. 87-113). Palgrave Macmillan, Cham.
Sabulsky, G. y Alessio, C. (2021). Estudiar en la universidad virtualizada: una aproximación a perfiles tecnopedagógicos de estudiantes. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 13(2), 124-141.
Sánchez, R. (2020, Febrero 23). Así es EduCon, la quedada de 'youtubers' dedicados a la divulgación que suman 90 millones de seguidores. https://www.europapress.es/sociedad/educacion-00468/noticia-asi-educon-quedada-youtubers-dedicados-divulgacion-educacion-suman-90-millones-seguidores-20200223110037.html
Srnicek, N. (2018). Capítulo 2: Capitalismo de plataformas. En Capitalismo de plataformas. Buenos Aires, Caja Negra.
Scolari, C. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: white paper. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.
Tan, E. (2013). Informal learning on YouTube: Exploring digital literacy in independent online learning. Learning, Media and Technology, 38(4), 463-477. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.783594
Temban, M., Hua, T. y Said, N. (2021). Exploring informal learning opportunities via youtube kids among children during COVID-19. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(3).
Torres, A. (2020, Abril 20). Recursos para aprender desde casa con YouTube. https://blog.youtube/intl/es-419/news-and-events/recursos-para-aprender-desde-casa-con/
Torres, A. (2019, Septiembre 19). Los abanderados del aula sin fronteras. Télam digital. https://www.telam.com.ar/notas/201909/393627-edutubers-los-abanderados-del-aula-sin-fronteras.html
UNESCO news (2021, Marzo 24). YouTube y UNESCO crean un nuevo canal para estudiantes y docentes de secundaria. Fecha de consulta: 5/09/2022. https://es.unesco.org/news/youtube-y-unesco-crean-nuevo-canal-estudiantes-y-docentes-secundaria
UNESCO Comunicado de Prensa (2021, Marzo 17). YouTube y la UNESCO presentan el canal “Mi Aula”, una herramienta educativa para estudiantes y docentes de secundaria y preparatoria. Fecha de consulta: 5/09/2022. https://www.unesco.org/es/articles/youtube-y-la-unesco-presentan-el-canal-mi-aula-una-herramienta-educativa-para-estudiantes-y-docentes
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI.
Van Dijck, Jose; Poell, Thomas y De Waal, Martijn (2018). “Capítulo 6: Education”. En The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford: Oxford University Press.
Vizcaíno-Verdú, A.; Contreras-Pulido, P. y Guzmán-Franco, M. (2019). Reading and informal learning trends on YouTube: The booktuber. Comunicar 59: Medios Móviles Emergentes. Convergencia Comunicativa En El
Nuevo Escenario Mediático, 27(1), 95-104. https://doi.org/10.3916/C59-2019-09
Yansen, G.; Ayala, J.; Grosman, A.; Lamaletto, L.; Pelaez, L. y Perrone, I. (2019). Trabajo y Plataformas: Una caracterización general de plataformas de intermediación de trabajo temporario en CABA. In 14 Congreso Nacional de Estudios del Trabajo–Los trabajadorxs y las trabajadoras en el escenario actual. ASET (pp. 1-29).
YouTube Learning Fund FAQS (2018) https://drive.google.com/file/d/1g4kvTbdL_L0ZJss7sA9gN6zIyQGSJRQX/view
Williamson, B. & Hogan, A. (2020). Commercialization and privatization in/of education in the context of Covid-19. Education International.
Zukerfeld, M. y Yansen, G. (2022). Plataformas. Una introducción: la cosa, el caos, humanos y flujos. Revista REDES. https://doi.org/10.48160/18517072re53.167
Downloads
-
Vistas(Views): 71
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 37