The pressure to publish
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25888Abstract
Academic capitalism is presented as an integrative theoretical framework within the sociology of education, particularly useful for analyzing contemporary transformations in higher education. This concept refers to various situations related to the incursion of market logics into academia. Based on this framework, the narratives collected in a study employing Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) were interpreted. This methodological approach was inspired by Elaine Howard Ecklund’s sociological research on scientists’ religious beliefs. The main objective of the study was to explore the identity tensions and belief systems of the interviewed researchers, drawing on elucidation approaches by authors such as Peter Berger and Kenneth Gergen. Although the initial aim of the study did not include a focus on the ethical dimensions of scientific research,
concerns about dishonest practices became evident from the very first interview. Theft and falsification of data, manipulation, and fabrication of results were among the unethical behaviors reported by participants. The scientists in this study suggest that the pressure to publish within academia creates the conditions for such dishonest practices to emerge. In the same vein, the interviewees indicated that a researcher lacking ethical integrity could
take advantage of Colombia’s economic incentive system for scientific publications to increase their income through fraudulent or low-quality publications in predatory journals. The central hypothesis of this paper is that the concept of academic capitalism offers valuable theoretical tools to interpret and articulate the ethical concerns and structural issues described.
Downloads
References
Abad, M. (2019). El plagio y las revistas depredadoras como amenaza a la integridad científica. In Anales de Pediatría 90(1), 57-68. Elsevier Doyma. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1695403318305265.
Alonso, J., Saraiva, R. y Flórez, R. (2020). Revistas depredadoras: fraude en la ciencia. Cuadernos de Documentación Multimedia, 31, e68498. http://dx.doi.org/10.5209/cdmu.68498.
Barbour I. (2004). Religión y Ciencia. Editorial Trota.
Beall, J. (2013). Medical publishing triage–chronicling predatory open access publishers. Annals of Medicine and Surgery, 2(2), 47-49. https://doi.org/10.1016/S2049-0801(13)70035-9.
Brunner, J., Labraña, L., Ganga, F., Rodríguez, E. (2019). Idea moderna de universidad: de la torre de marfil al capitalismo académico. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 22(2), 119-140. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70666696005
Brunner, J., Labraña, J., Ganga, F. & Rodríguez, E. (2022a). Circulación y recepción de la teoría del “capitalismo académico” en América Latina. En Enfoques de Sociología y Economía Política de la Educación Superior: Aproximaciones al Capitalismo Académico en América Latina, (21-71). Ediciones Universidad Diego Portales.
Brunner, J., Labraña, J., Rodríguez, E. & Ganga, F. (2022b). Variedades de capitalismo académico: un marco conceptual de análisis. En Enfoques de Sociología y Economía Política de la Educación Superior: Aproximaciones al Capitalismo Académico en América Latina, (295 – 322). Ediciones Universidad Diego Portales.
Delgado, J. (2009). Neoliberalismo y capitalismo académico. 3. En: Gentili, P., Frigotto, G., Leher, R., & Stubrin, Políticas de privatización, espacio público y educación en América Latina. Rosario: CLACSO.
Del Valle, J. (2019). La torre de marfil: la constitución de la idea de Universidad y su difuminación contemporánea. El conflicto de las facultades. Sobre la Universidad y el sentido de las humanidades. Anthropos Editorial.
Ecklund, E. (2010). Science vs. religion: What scientists really think. Oxford University Press.
Ecklund, E., Johnson, D., Scheitle, C., Matthews, K. & Lewis, S. (2016). Religion among Scientists in International Context: A New Study of Scientists in Eight Regions. Socius: Sociological Research for a Dynamic World. https://doi.org/10.1177/2378023116664353
Ecklund, E., Johnson, D., Vaidyanathan, B., Matthews, K., Lewis, S., Thomson, A. & Di, D. (2019). Secularity and science: What scientists around the world really think about religion. Oxford University Press.
Fraser, N. (2012). Reflexiones en torno a Polanyi y la actual crisis capitalista. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global 14(118), 13-28. https://www.fuhem.es/papeles_articulo/reflexiones-en-torno-a-polanyi-y-la-actual-crisis-capitalista/.
Gould, J. (1999/2010). Ciencia vs religión. Un falso conflicto. Drakontos.
Howitt, D. (2019). Interpretative phenomenological analisis. 308-330, In Introduction to qualitative research methods in psychology. Pearson UK.
Langdridge, D. (2007). Phenomenological psychology: Theory, research and method. Pearson education.
Méndez, J. y Vera, L. (2015). Salarios, incentivos y producción intelectual docente en la universidad pública en Colombia. Apuntes del Cenes, 34(60), 95-130. http://www.scielo.org.co/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0120-30532015000200004&lng=en&tlng=es.
Martín, S. (2021). ¿Qué son las revistas depredadoras?. Revista Methodo: Investigación Aplicada a las Ciencias Biológicas 6(1):57-58. https://doi.org/10.22529/me.2021.6(1)10.
Polanyi, K. (1957/2003). La Gran Transformación: los orígenes políticos y económicos de nuestro tiempo. Quipu editorial.
Prieto, J. (2019). Las revistas depredadoras. Boletín de la Sociedad Española de Documentación e Información Científica. https://clip.sedic.es/article/las-revistas-depredadoras/.
Rhoades, G. y Slaughter, S. (2010). Capitalismo académico en la nueva economía. Retos y decisiones. Pasajes: Revista de pensamiento contemporáneo, (33), 43-59.
Sauka, D. (2018). Predatory journals: An evil of this time? Revista argentina de microbiología, 50(4), 335-336. https://doi.org/10.1016/j.ram.2018.10.001; https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/98261.
Slaughter, S. & Leslie, L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. The Johns Hopkins University.
Slaughter, S. & Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: Markets, state, and higher education. JHU Press.
Smith, J., Flowers, P. y Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method, and Research. Lontoo. SAGE Publications Lts.
Vega Cantor, R. (2015). La universidad de la ignorancia. Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior. Ocean Sur.
Wilches, J., Castillo, M. & Pérez, O. (2022). El plagio y las revistas depredadoras: un problema económico y ético en universidades públicas de Colombia. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 33. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S230721132022000100003&script=sci_arttext&tlng=pt
Downloads
-
Vistas(Views): 433
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 174