Hemerografía, gráfica y paz en los comienzos del siglo XX colombiano

Hemerography, graphics and peace at the beginning of the Colombian 20th century


Authors

  • César Augusto Ayala Diago Universidad Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22517/25392662.25277

Keywords:

graphics, art, hemerography, newspapers, magazines, painting, sculpture, poetry, intellectuals, history, politics and culture

Abstract

The Colombian hemerography of the 20th century is characterized by its warlike character. Newspapers were a combat weapon in electoral campaigns, giving continuity to the war of the 19th century through politics. However, there was a part of the national hemerography, that of the graphic arts, which proposed a different alternative: that of peace. These were El Gráfico, Cromos and Revista Universidad. Magazines available for: cartoonists, painters, caricaturists, illustrators, photographers, etc. Through them, another country is perceived, different from that of political confrontation and social deprivation; lighter, more livable and interesting. An art divorced from the State, which is not interested in the use of art for the development of national culture. What would have happened to Colombian art if there had not been the media we have addressed, which discovered, welcomed and recognized them? This is the question that haunts the spirit of this article

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Augusto Ayala Diago, Universidad Nacional de Colombia

Profesor titular del Departamento de Historia de la Universidad Nacional de Colombia. Historiador y Máster of Arts de la Universidad Rusa de la Amistad de los Pueblos, y doctorado en historia por la Universidad Estatal de Lomonozov, en Moscú. Es también Magíster en Lingüística por la Universidad Nacional de Colombia. Especialista en historia política contemporánea colombiana.

References

Ayala, César Augusto. El porvenir del pasado: Gilberto Alzate Avendaño, sensibilidad leoparda y democracia. La derecha colombiana de los años treinta. Bogotá: Imprenta Distrital, 2007.

Ayala, César Augusto. «La revolución rusa y la permanencia de la contrarrevolución en Colombia». Revista grafía 14, n.o 2 (2018): 46-67.

Cauca, Antonio. Historia del periodismo colombiano. Bogotá: Fondo Rotario Policía Nacional, 1968.

Diago Ayala, César Augusto. «Diálogos generacionales en Colombia. A propósito de la Revista Los Nuevos». Grafía 16, n.o 2 (2019): 39-59.

El Tiempo. «Una hora con Coriolano Leudo». Lecturas Dominicales, 14 de agosto de 1927. https://icaa.mfah.org/s/es/item/1079520#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-33%2C961%2C1755%2C982.

Garay, Alejandro. «La ciudad ilustrada. Rinaldo Scandroglio en Bogotá». En Ensayos. Historia y Teoría del arte en Bogotá. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2010.

Gaviria, Enrique. Los nuevos en la historia de Colombia. Una generación militante 1925-1999. Bogotá: Academia Colombiana de Historia, 2010.

Grillo, Max. «La revolución fascista». Cromos, 14 de abril de 1923.

Jaramillo, Diego. Las huellas del Socialismo: Los discursos socialistas en Colombia, 1919-1929. México - Popayán: unam y Universidad del Cauca, 1997.

Marín, María Paula. «Diversificación del público lector en Bogotá (1910-1924). Un análisis de las revistas ilustradas El Gráfico y Cromos». Historia y Memoria, n.o 13 (2016): 185-214. http://dx.doi.org/10.19053/20275137.5204.

Medina, Álvaro. El arte colombiano en los años veinte y treinta. Bogotá: Tercer Mundo Editores, 1995.

Pulido, David. «Formar una nación de todas las hermanas. La joven intelectualidad colombiana ante el proyecto de integración latinoamericana del gobierno de Venustiano Carranza 1916-1920». Tesis de Maestría en Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional Autónoma de México, 2017.

Pulido, David. «Jóvenes intelectuales y política en Colombia. La revista Universidad 1921-1922, Colombia». Tesis de pregrado en Historia, Universidad Nacional de Colombia, 2010.

Restrepo, Carlos E. Orientación republicana, vol. 27, t. i. Banco Popular, 1972.

Vallejo, Mary Luz. A plomo herido. Una crónica del periodismo en Colombia (1880-1980). Bogotá: Editorial Planeta, 2006.

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Ayala Diago, C. A. (2023). Hemerografía, gráfica y paz en los comienzos del siglo XX colombiano: Hemerography, graphics and peace at the beginning of the Colombian 20th century. Ciencia Nueva, Journal in History and Politics, 7(1), 213–235. https://doi.org/10.22517/25392662.25277