Social representation of distanced education in Covid 19 time, between universitary students


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.24468

Abstract

In the following text, around to the sanitary contingence derivated to the Covid-19, which has obligated the educative institutions to work in the distanced education model, we seek to know which is the Social Representation of the same is, based on based on Social Representation theory of Moscovici (1961), among 100 university students of the east zone of the State of Mexico, Mexico. For that we considered a prototypic and categorial social representation analysis, by Pierre Vergés (1994). It was identified that there are, in general, negative and positive semantic elements to the mentioned phenomena, found in the periferic nucleous of the Social Representation and that, besides, Stress and the badly or minimal conditions to grant access to this kind of education model are the elements of the principal nucleous of the Social Representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica Bautista López, Dra, Universidad Autónoma Metropolitana, Campus Iztapalapa

Dra. en Ciencias Sociales y Humanidades, por la Universidad Autónoma Metropolitana, Campus Cuajimalpa. Coordinadora de la Maestría y Doctorado en Psicología Social, División de Ciencias Sociales y Humanidades

Daniel Cerna Álvarez, Lic, Universidad Autónoma Metropolitana, Campus Iztapalapa

Licenciado en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Estudiante de la Maestría en Psicología Social

Raúl Romero Ruiz, Dr, Universidad Autónoma Metropolitana, Campus Iztapalapa

Dr. en Ciencias Sociales y Humanidades, por la Universidad Autónoma Metropolitana 

References

Arancibia, S., Rodríguez, G., Fritis, R., Tenorio, N., y Poblete, H.. (2013). Social Representations About Equality, Access and Adaptation in University Education. Psicoperspectivas, 12(1), 116-138

Bañuelos, M., Díaz, A., González G., Martínez, R. y Moreno, A. Nuevo modelo pedagógico, en Mena, Marta (Comp). Construyendo la nueva agenda de la Educación a Distancia. Ediciones La Crujía Ediciones Stella. Buenos Aires, 2007.

Betancur, C., Restrepo-Ochoa, D., Ossa, Y., Zuluaga., C., Pineda., C. (2014). Representaciones sociales sobre salud mental en un grupo de profesionales en la ciudad de Medellín: análisis prototípico y categorial. CES Psicología, 7(2), 96-107

Campos, J., Brenes O., y Solano, A. Competencias del docente de educación superior en línea. Actualidades Investigativas en Educación, 10 (3), 1-19

Cuevas, Y. y Mireles, O. (2016). Representaciones sociales en la investigación educativa. Estado de la cuestión: producción, referentes y metodología. Perfiles educativos, 38(153), 65-83

García, C., Espinosa, M. y Peñalosa, E., Interacción discursiva y representaciones sociales de jóvenes universitarios en torno al uso de las TIC en la educación. Reencuentro, núm. 62, 46-54

Garnique, F. y Gutiérrez, S. (2012). Educación básica e inclusión: un estudio de representaciones sociales. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación,4 (9), 577-593

Guimaraes, G., Bayma, F., Prudencio, A. (2017). The social representation of a distance education from a Brazilian perspective. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., (25), 96, 743-769.

Islas, C. (2016). Representaciones sociales de estudiantes universitarios acerca del b-learning: un análisis de contenido. Revista De Educación a Distancia (RED), (51).

Jodelet, D. Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación Espacios en Blanco. Revista de Educación, 21,133-154

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría, en S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II: Pensamiento y vida social (pp. 469-494). Barcelona, Paidós.

Mireles, O. (2011). Representaciones sociales: debates y atributos para el estudio de la educación. Sinéctica, (36), 1-11

Molina, J., y Romero, B., (2012). Lectura y escritura de las representaciones sociales: hacia la conformación de una postura crítica en la educación superior. Enunciación, 17(1), 148 - 157.

Mora, Martín. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Sergei Moscovici. Athenea Digital, (2).

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Editorial Huemul, Buenos Aires (1961).

Navarro, Oscar. (2011). Representación social del agua y de sus usos. Psicología desde el Caribe: revista del Programa de Piscología de la Universidad del Norte, (14).

Navarro O. (2008) Representación social de la evaluación en estudiantes universitarios, Revista Educación y Pedagogía 20 (50), 141-153.

Navarro, O. y Gaviria, M. (2010). Representaciones sociales del habitante de la calle. Universitas Psychologica, 9 (2), 345-355.

Piña, J. y Cuevas, Y., (2004). La teoría de las representaciones sociales: Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles educativos, 26(105-106), 102-124.

Rouquette, M. La teoría de las representaciones sociales hoy: Esperanzas e impases en el último cuarto de siglo (1985-2009). POLIS6 (1), pp. 133-140.

Savio, K. (2015). La lectura y la escritura: un estudio sobre representaciones sociales de estudiantes universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 15(2), 233-259

Downloads

Published

2020-09-16

How to Cite

Bautista López, A., Cerna Álvarez, D., & Romero Ruiz, R. (2020). Social representation of distanced education in Covid 19 time, between universitary students. Miradas, 15(1), 24–34. https://doi.org/10.22517/25393812.24468

Issue

Section

Miradas Journal