Creativity as a basis for quality of life
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25035Abstract
Creativity can be used as a method of achieving school success and promoting quality of life for university students. Creativity is present in the arts, science, technology and society, so it is part of everyday life solving problems at its various levels, school success turns lo life readiness, corresponds to
8 miradas ISSN digital No 2539-3812 Universidad Tecnológica de Pereira
the idea of achieving objectives and not looking por culprits in education, and quality of life corresponds to the general welfare being understood as material, physical, psychological and social, which concerns lifestyle as an individual property since it includes signs of self-confidence, physical health and personal productivity.
This study was designed through a type of descriptive, transactional, nonexperimental research that aims lo correlate the creativity, school success, and quality of life of higher-level learners, for this purpose, the CEECaVi research instrument was applied to 164 students of the Engineering, Nursing and Psychology Academic Units of the Jalpa Campus of the University of Zacatecas, which analyzes creativity, school success and quality of life with 107 items.
The main results were found to be the relationship between creativity and the use of technology for school success through self-learning to carry out projects and achieve established goals, as well as with the students ‘assessment of their own work; on the other hand, there are negative correlations between creativity and procrastination, stress and negative emotions. It is concluded that the use that students give to creativity is autonomous and related lo success in general.
Downloads
References
Alles, M. A. (2015). Diccionario de Competencias: las 60 competencias más utilizadas en gestión por competencias. Tomo 1. Granica. Recuperado de: https://www.academia.edu/28874344/Diccionario_de_competencias_la_trilog%C3%ADa_Tomo_I_Martha_Alles
Bermejo García, R., Ferrando Prieto, M. M., Sainz Gómez, M., Soto Martínez, G., y Ruiz Melero, M. J. (2014). Procesos Cognitivos de la Creatividad en Estudiantes Universitarios. Educatio Siglo XXI, 32(2), 41-58. doi:10.6018/j/202151. Recuperado de: https://revistas.um.es/educatio/article/view/202151/164711
[Brain Bytes] (marzo 1, 2019). ¿Tener amigos para sobrevivir? Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=jed2UsG_PJQ.
Cabrera Cuevas, J. D. y De la Herrán Garcón, A. (2015). Creatividad, complejidad y formación: un enfoque transdisciplinar. Revista complutense de educación. 26(3) pp. 505-526. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/43876/46485
Chiecher, A. C., Elisondo, R. C., Paolini, P. V. y Donolo, D. S. (2018). Creatividad, género y rendimiento académico en ingresantes de ingeniería. Revista Iberamericana de Educación Superior. 24 (9). 138-151. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v9n24/2007-2872-ries-9-24-138.pdf
Clapp, E. P. (2018). La Creatividad como proceso participativo y distribuido. Narcea.
Cline, T., Gulliford, A. y Birch, S. (2017). Psicología Educativa. Editorial Manual Moderno.
De la Fuente, R. (2015). Psicología Médica. Fondo de Cultura Económica.
De la Herrán Gascón, A. (2014). Inteligencias Múltiples, Creatividad y Estudio. Crítica. 993 (2) pp. 48-52. Recuperado de: http://www.revista-critica.com/administrator/components/com_avzrevistas/pdfs/45d540beea270a19a9faa694d24dba31-993-La-inteligencia-humana-----ngeles-Galino.pdf
Decreto #366. Periódico Oficial del Gobierno del Estado de Zacatecas, Zacatecas, México, 7 de julio de 2018. Recuperado de: http://periodico.zacatecas.gob.mx/
Egan, K. y Judson, G. (2018). Educación Imaginativa. Narcea.
Farías Carracedo, C. (mayo de 2017). Creatividad: Un camino posible para la Educación. En Ortega Neri (Coordinación). 2° Foro de Creatividad. Conferencia llevada a cabo en Zacatecas, México.
Fernández Christlieb, P. (2016). La función de las terrazas. Editoras Los Miércoles.
García Martínez, J. (2012). Análisis y claves del éxito escolar: una reflexión compartida. EDETANIA, Vol 42 (1) pp. 189-200. Recuperado de: https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/247/213
Hernández, Fernández y Baptista (2010). Metodología de la Investigación. McGrawHill.
Hussey, W. (2017). Pensamiento Creativo. Actividades estimulantes, ¡increíbles!, para niños de 6 a 12 años. Narcea.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018). Datos Glosario. México.:INEGI. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/app/glosario/default.html?p=ENSI2010#letraGloC.
Isaac, S. & William, B. (1996). Handbook in Research and Evaluation. A collection of principles, methods, and strategies useful in plannieng, design and evaluation studies in educational and behavioral sciences. Second edition. Edits Publishers: San Diego.
Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement. 30, pp. 607-610.
Lammie, F. [Casi Creativo] (2013, mayo 4). Procrastinación. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=-AOrPYzNYcY
López Fernández, V. y Llamas Salguero, F. (2018). Neuropsicología del proceso creativo. Un enfoque Educativo. Revista Complutense de Educación. 29(1) pp. 113-127. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/52103/52630
Moreno, T. y Estrada, R. F. [Curiosamente] (2018, diciembre 30). ¿Por qué nos vamos de vacaciones? Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=f1Nwoy9kCm8.
Muñoz Campos, F., Medina Moreno, A., Carrasco Mardones, D., Pérez Villalobos, C., y Ortiz Moreira, L. (2016). Burnout en estudiantes de Odontología y su relación con sus características sociodemográficas y antecedentes académicos. Revista Cubana De Educación Médica Superior, 30(2), 113-124.
Oppenheimar, A. (2014). ¡Crear o morir! Debate.
Ordoñez, R. (2013). Cambio, Creatividad e Innovación. Ediciones Granica.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Marco Conceptual para la evaluación de las competencias. Ciudad de México: UNESCO. Recuperado de: http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/ipr4-roegiers-competenciesassessment_spa.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). Construir sociedades del conocimiento. Ciudad de México: UNESCO. Recuperado de: https://es.unesco.org/themes/construir-sociedades-del-conocimiento.
Organización Mundial de la Salud. (2018). Folleto. París: OMS Recuperado de: http://www.who.int/es/about/what-we-do/folleto.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2017). ¿Cómo va la vida en México? México: OCDE. Recuperado de https://www.oecd.org/statistics/Better-Life-Initiative-country-note-Mexico-in-Espagnol.pdf.
Ortega Guerrero, J. C., López González, R. y Alarcón Montiel, E. (2015). Trayectorias escolares en educación superior. Propuesta metodológica y experiencias en México. Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/bdie/files/2016/01/Libro-Trayectorias-escolares-educacion-superior.pdf
Ortega Neri, H. M., Pérez Márquez, E. A. y Acosta De Lira, J. A. (2019). Psicología de la creatividad aplicada. Colofón.
Pineda Jiménez, L. M., Zapata Arismendy, M. y Donado Gómez, J. H. (2014). Calidad de vida relacionada con la salud de los estudiantes de pregrado de la Facultad de Medicina de la Universidad Pontificia Bolivariana, 2013. Medicina UPB 33(2), 117-123. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1590/159044235004.pdf
Pozos Radillo, B. E., Preciado Serrano, M. L., Plascencia Campos, A. R., Acosta Fernández, M. y Aguilera V., M. A. (2015). Estrés Académico y Síntomas Físicos, Psicológicos y Comportamentales en estudiantes mexicanos de una Universidad Pública. Ansiedad y Estrés 21(1), 35-42.
Puga, C., Peschard, J. y Castro, T. (2015). Hacia la sociología. Pearson.
Real Academia de la Lengua Española. (2018). Diccionario de la Lengua Española. RAE. Recuperado de: https://www.rae.es/
Reguera Torres, M. E., Sotelo Cruz, N., Barraza Bustamante, A. G., y Cortez Laurean, M. Y. (2015). Estilo de Vida y Factores de Riesgo en Estudiantes de la Universidad de Sonora: Un Estudio Exploratorio. Boletin Clinico Hospital Infantil Del Estado De Sonora, 32(2), 63-68. Recuperado de: https://www.medigraphic.com/pdfs/bolclinhosinfson/bis-2015/bis152b.pdf
Rugeles Contreras, P. A., González, B. M., y Metaute Paniagua, P. M. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista De Investigación, 12(2), 132-138. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/695/69542291025.pdf
Santaolalla, J. [Date un Vlog] (2019, junio 1). 5 consejos para sobrevivir a los Exámenes. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=e4xYyo14JTU.
Schrader, C. [TEDxUniSabana] (2015, marzo 17). Los Procesos de Pensamientos Creativos en la Educación.
Silva, O., Alves, E. D., y Rodrigues, M. S. (2014). Creativity in higher education of nursing – from the theoretical concepts to the pedagogical effects. Cultura De Los Cuidados, 18(40), 27-35. doi:10.7184/cuid.2014.40.05. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/271711996_Creativity_in_higher_education_of_nursing-From_the_theoretical_concepts_to_the_pedagogical_effects
Veloso Rodríguez, A., y Veloso Pérez, C. E. (2015). Estrategia didáctica para estimular la educación de la personalidad en estudiantes de Licenciatura en Psicología. Revista Cubana De Educación Médica Superior, 29(2), 340-350. Recuperado de: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/560/254
Downloads
-
Vistas(Views): 1438
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 1287