The other school. Strategies and digital teaching materials before and after Covid-19, a case study


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25039

Abstract

When referring to the other school where technology could be considered a means and not the end, we would know how to think and imagine the digital school, without physical space, connected with many, flexible, collaborative strategies and transcendental teaching materials for transformation. of traditional learning.

The objective of this comparative case study was to analyze the digital teaching strategies and materials used by a group of Venezuelan teachers before and after the arrival of Covid-19. This qualitative research was based on content analysis as a methodology, for which an in-depth interview was applied to 36 teachers via telephone as a result of the spread of the Covid-19 virus.

The findings revealed a before and after the pandemic in terms of the use of digital strategies and materials. However, the school cannot remain on the sidelines of this reality despite the changes brought about by the pandemic, there is still much to be done to materialize the other school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alatorre, E. (2011). La evaluación entre pares: una estrategia de enseñanza-aprendizaje en línea. En Montes D y Pereida M (Coord). Estrategias Didácticas Digitales. (pp.34-52). España: UnitedAcademicJournals. https.//www.redalyc.org/pdf/68868822737004.pdf

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70

Martin, O. (2009).Educación 2.0 Horizontes de la innovación en la Escuela. TELOS Cuadernos de Comunicación e Innovación,78, (53-62) España: Fundación Telefónica. https://www.fundaciontelefonica.com/cultura-digital/publicaciones/289/

Burgos, N. (2011). Investigación cualitativa. Miradas desde el Trabajo social. Argentina: Espacio editorial.

Canaima Educativo. http://canaimaeducativo.me.gob.ve/.

Cobo, C., Hawkins, R. y Rovner, H. (2020). Cómo utilizan la tecnología los países de América Latina durante el cierre de las escuelas a causa de la COVID-19. https://blogs.worldbank.org/es/education/como-utilizan-la-tecnologia-los-paises-de-america-latina-durante-el-cierre-de-las.

Conatel 2016, (16 de diciembre). http://www.conatel.gob.ve/gobierno-bolivariano-ha-entregado-5-177-000-computadoras-canaima-desde-2009/.

Conatel. (2019).Informe Cifras del Sector Segundo Trimestre 2019. www.conatel.gob.ve › informe-cifras-del-sector-segund...

Flores, J., Ávila, J., Rojas, C., Sáez, F., Acosta, R y Díaz, C. (2017) Estrategias Didácticas Para El Aprendizaje Significativo en Contextos Universitarios. Chile: Universidad de Concepción.http://docencia.udec.cl/unidd/images/stories/contenido/material_apoyo/ESTRATEGIAS%20DIDACTICAS.pdf

García-Valcárcel, A. (2016). Recursos digitales para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje.https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/131421/1/ Recursos%20digitales.pdf.

Guevara, E. (2018).Una aproximación valorativa al Proyecto Canaima Educativo. Comunicación.43, (182),77-84. Caracas: Centro Gumilla.http://comunicacion.gumilla.org/wp-content/uploads/2019/01/COM_2018_182_77-84.pdf.

Hernando, A. (2015).Viaje A La Escuela Del Siglo XXI.Madrid: FundaciónTelefónica.https://www.fundaciontelefonica.com/noticias/record-descargas-viaje-escuela-siglo-21-alfredo-hernando/.

Instituto de Tecnologías Educativas. (2011).Iniciativas 1:1. Departamento de Proyectos Europeos. http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/

Instituto de Estadística de la Unesco. (2020). http://data.uis.unesco.org

Litwin, E. (2005).Tecnologías educativas en tiempos de Internet. Buenos Aires: Amorrortu.

Martínez, M. y Chávez, D. (2015).Plataforma tecnológica construcción de contenidos digitales para un posgrado virtual.Ra Ximhai, 11 (4), 369-379. México:Universidad Autónoma Indígena.

Méndez, E., Figueredo, C., Goyo, A. y Chirinos, E. (2013). Cosmovisión de la gestión universitaria en la sociedad de la información. Negotium, 9(26), 70-85. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78228464004.

Ministerio del Poder Popular. (2020). Sistematización seminario virtual para la Educación Alternativas para la continuidad educativa ante el cierre preventivo de escuelas por el COVID-19.Venezuela.https://reliefweb.int/report/venezuela-bolivarian-republic/venezuela-alternativas-para-la-continuidad-educativa-ante-el.

Muñoz, D. (2020) Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista Educare- Venezuela UPEL-IPB Vol. 24 N° 3 Septiembre - Diciembre 2020 p.3

Pescador, B. (2014). ¿Hacia una Sociedad Del Conocimiento? Med 22, (2) 6-7. Colombia: Universidad Militar Nueva Granada.https://www.redalyc.org/pdf/910/91039150001.pdf

Renna, H. 2020. El derecho a la educación en tiempos de crisis: alternativas para la continuidad educativa. Sistematización de estrategias y respuestas públicas en América latina y el Caribe ante el cierre de escuelas por la pandemia del COVID. Chile-Venezuela: UAR| UNEM| Clúster Educación.https://reliefweb.int/report/venezuela-bolivarian-republic/el-derecho-la-educaci-n-en-tiempos-de-crisis-alternativas-para

Ripani, M., Muñoz, M. [Eds], (2020). Plan Ceibal 2020: Desafíos de innovación educativa en Uruguay. Fundación Ceibal, Montevideo.

Rivas, E. (2006) Manual para los Ciudadanos de Ágora. Estrategias didácticas para el uso de las tics en la docencia. España: Universidad de Ágora.

Rodríguez, J. y Martínez, J. (2016). Libros de Texto y Control del Curriculum en el contexto de la sociedad digital. Cedes, 36 (100), 319-336.https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v36n100/1678-7110-ccedes-36-100-00319.pdf

Sacristán, A. (2013). Sociedad del conocimiento, tecnología y educación. Madrid: Ediciones Morata S. L.

Serrano, A y Martínez, E. (2003). Brecha digital mitos y realidades. México: Universidad Autónoma Baja California.

Schwartzman, G. y Odetti, V. (2013).Materiales didácticos hipermediales: una mirada desde la lectura de los estudiantes. En 6to Seminario Internacional de Educación a Distancia - RUEDA, Mendoza, Argentina. http://www.pent.org.ar/institucional/publicaciones/materiales-didacticos.

.

Sunkel, G., Trucco, D. y Espejo, A. (2013).La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América latina y el Caribe. UnaMirada Multidimensional.Chile: CEPALhttps://www.cepal.org/es/publicaciones/21681-la-integracion-tecnologias-digitales-escuelas-america-latina-caribe-mirada

UNESCO.(2020).Respuesta del ámbito educativo de la UNESCO al COVID-19 Nota temática N° 1.2.https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373271_spa?fbclid=IwAR1BBi6CoRKalkiYi2IpussZMMzzRtHZvIdsyXyPI4D2P92-IKjLWfyOTQ

UNICEF. (2017).El Estado Mundial de la Infancia2017: Niños en un mundo digital. https://www.unicef.org/venezuela/comunicados-prensa/unicef-presenta-el-informe-estado-mundial-de-la-infancia-2017-ni%C3%B1os-en-el-mundo

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Sequera Aguilar, E. J. (2021). The other school. Strategies and digital teaching materials before and after Covid-19, a case study. Miradas, 16(2), 37–52. https://doi.org/10.22517/25393812.25039

Issue

Section

Miradas Journal