Reflections on the role of student assistant in the Architecture Workshop


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25535

Abstract

In the first year of studying Design and Architecture design courses, the student assistant plays a fundamental role in accompanying the entrants. However, their role presents wide conceptual distances between the regulations issued by the Higher Council of the institution with what is expected of their performance from the teaching staff and the expectations of the students. During the development of this article, some reflections related to its own and attributed functions are addressed, placing us in the scope of the Architecture Workshop 1A (FAUD-UNSJ), initial subject of the project area of the Architecture and Urban Planning career. A auto-ethnographic qualitative methodology is adopted with the main technique of participant observation, focusing on the position of the student assistant as an active subject in his initial training in teaching who analyzes, selects and filters the different actions of each of the participants of the subject, recognizing critically the various perspectives and demands that lie in their role: from the need for assistance to the development of the class, the instance of consultations and the psycho-emotional containment of the students. It is concluded that being a teaching assistant implies a multiplicity of tasks, which go beyond the institutional regulations that designate the position, mainly valuing the role of mediator between teachers and students and their support during the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sofía Mercedes López Caminos, Universidad Nacional de San Juan

Arquitecta de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD) de la Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). Ayudante en la cátedra Taller de Arquitectura 1A (FAUD-UNSJ). Integrante del proyecto de investigación PROJOVI (2023-2024) en el IRPHa-CONICET-UNSJ. Diplomada universitaria en Modelado de Información para la Construcción BIM (2023).

Cristian Gonzalo Sguario, Universidad Nacional de San Juan

Arquitecto, docente e investigador. Jefe de Trabajos Prácticos en la cátedra Taller de Arquitectura 1A en la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD) de la Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). Investigador del IRPHa-CONICET-UNSJ. Becario doctoral CONICET (2023 en adelante). Diplomado universitario en Prácticas Socioeducativas (2022). Director de proyecto PROJOVI (2023-2024).

María Guillermina Sánchez, Universidad Nacional de San Juan

Arquitecta, docente e investigadora. Jefe de Trabajos Prácticos en la cátedra Taller de Arquitectura 1A en la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD) de la Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). Investigadora del IRPHa-CONICET-UNSJ. Codirectora de proyecto PROJOVI (2023-2024). Diplomada universitaria en Modelado de Información para la Construcción BIM (2022). Arquitecta Senior en ABCH Arquitectura.

Federico Ariel Vives, Universidad Nacional de San Juan

Arquitecto, docente e investigador. Jefe de Trabajos Prácticos en la cátedra Taller de Arquitectura 1A en la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (FAUD) de la Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). Investigador del IRPHa-CONICET-UNSJ. Integrante de proyecto PROJOVI (2023-2024). Encargado/Conductor de obra en empresa Codeex Construcciones (2020 en adelante). Profesional independiente.

References

Alonso Gatell, A. (2019). Significado del proceso de diseño en la formación del arquitecto.

Particularidades en Cuba. CONTEXTO. Revista de la Facultad de Arquitectura de la

Universidad Autónoma de Nuevo León, 13(19), 73–88. https://doi.org/10.29105/contexto13.19-

Basterrechea, L. (2019). Subjetividad en la didáctica de las carreras proyectuales. Grupos de

aprendizaje; evaluación. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación,

(43), 221-230. https://doi.org/10.18682/cdc.vi43.1802.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Novedades educativas, UBA.

Fuentealba, J., Reyes, M., & Schmidt, D. (2017). Desempeños del estudiante de Arquitectura.

Una experiencia de investigación en la Universidad del Bío-Bío. Arquitectura y Urbanismo,

XXXVIII (2), 31-42.

Garay, A. (2022). La construcción del oficio docente en estudiantes adscriptos a cátedras universitarias

de la Universidad Nacional de Jujuy: un proceso de relaciones múltiples.

Investigaciones, Ensayos y Experiencias, 1(5), 86-96. https://ies7-juj.infd.edu.ar/sitio/

publicaciones/.

González, R. y Saffer, J. (2022). El rol del ayudante de curso alumno en el taller de “Historia

de la arquitectura”: su contribución en la construcción de alternativas profesionales.

IX Encuentro de Docentes e Investigadores de Historia de la Arquitectura, el Diseño y la

Ciudad.

Larrosa, J. (2022). Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. Estudios Filosóficos,

(160), 467–480.

Mazzeo, C. & Romano, A.M. (2007). La enseñanza de las disciplinas proyectuales. Hacia la

construcción de una didáctica para la enseñanza superior. Nobuko.

Meneses, D. (2013). Breve panorama histórico de la enseñanza y el aprendizaje de la Arquitectura.

Ediciones Fundación Universidad de América.

Ordenanza N° 03/92-CS (1992). Digesto electrónico, UNSJ. https://www.unsj.edu.ar/transparencia/

administracion/digesto

Ordenanza N° 22/92-CS (1992). Digesto electrónico, UNSJ. https://www.unsj.edu.ar/transparencia/

administracion/digesto

Rodríguez, L. & Fiscarelli, D. (2023). Análisis de las modalidades didácticas en arquitectura:

sobre el taller, la formación y el saber proyectual. Estudios del Hábitat, 20(2)e114. https://

doi.org/10.24215/24226483e114

Sguario, C., Sánchez, M., Vives, F. & López, S. (2024). Revisión crítica de las prácticas del

Taller de Arquitectura para el fortalecimiento del proceso de enseñanza-aprendizaje.

Delectus, 7(1), 42-51. https://doi.org/10.36996/delectus.v7i1.237.

Downloads

Published

2024-06-18

How to Cite

López Caminos, S. M., Sguario, C. G. ., Sánchez, M. G., & Vives, F. A. . (2024). Reflections on the role of student assistant in the Architecture Workshop. Miradas, 19(1), 198–214. https://doi.org/10.22517/25393812.25535

Issue

Section

Miradas Journal