Asking the archives, spreding on the web: a methodological and didactic proposal to take history to the hihg school


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25392662.20851

Keywords:

didactics of history, archive, sources, primary sources, public history, digital history, didactic sequences, high school history

Abstract

This paper takes up some relevant aspects of a methodological and didactic proposal elaborated to take high school students closer to the knowledge of History, based on a collective project of Masters in History of the Technological University of Pereira, for which was implemented a didactic sequence intended to take students from their closes and daily historical contexts to the multiple possibilities of research, production and dissemination of historical knowledge within the tendency of Public and Digital History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Albeiro Pescador, Servicio Nacional de Aprendizaje SENA.

Licenciado en Español y Literatura y Magíster en Historia de la Universidad Tecnológica de Pereira. Instructor de idiomas en SENA Pereira. Funcionario de Migración Colombia.

References

ARIAS ORTIZ, Liliana. Continuidades y discontinuidades de la historia escolar en Colombia. En: Rev. Pedagogía y Saberes No. 42, Universidad Pedagógica Nacional. 2015.

BEDOYA, María E. y WAPPENSTEIN S. (Re)Pensar el archivo. Dossier Íconos, Revista de Ciencias Sociales. Nro. 41, Septiembre 2011. FLACSO.

BLOCH, Marc. Apología para la historia o el oficio de historiador. 2a Ed. Fondo de Cultura Económica. México D.F. 2001.

BRESCIANO, Juan Andrés. La historiografía ante el giro digital: Reflexiones teóricas y prácticas metodológicas, Ed. Cruz Del Sur, Montevideo. 2015.

CIFUENTES Edeliberto. En Prólogo a: Aguirre, Carlos Antonio. Antimanual del mal historiador. México: Ed. Contrahistorias, 2005.

CORREA, Jhon Jaime. Los giros en la Historia: función social de la historia y posmodernidad, un debate que no cesa. En: Revista Historelo. Vol.3 No.6, 2011.

DERRIDÁ, Jaques. Mal de Archivo, una impresión freudiana. Ed. Trotta, Valladolid. 1997.

DÍAZ BARRIGA, Ángel. Secuencias de aprendizaje. ¿un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado. Vol. 17, nro. 3. Sept-dic. 1996.

DUBY, G. Diálogo sobre la Historia. Conversaciones con Guy Lardreau. Madrid: Alianza, 1988. p.13.

DUBY, Georges. Entrevista de La Historia Hoy. Zona Erógena. Nº 15. 1993. U. Nacional Salta.

FONTANA, Josep ¿Qué historia enseñar? Clio & Asociados, 2003 Univ. Nal. La Plata, No.7.

GALLINI, Stefania y NOIRET, Serge. La historia digital en la era del Web 2.0. Introducción al dossier Historia digital. En: Revista Historia Crítica, Nro. 43. Abril, 2011.

GONZALEZ LARA, Mireya. Historia de la enseñanza de la Historia: un saber escolar inestable. Praxis Pedagógica 13, Bogotá, enero-diciembre. 2012.

GUERRERO GARCÍA, Carolina. La incidencia de las reformas educativas en la enseñanza de la historia en Colombia, 1973-2007. Tesis. Universidad Nacional de Colombia.

MARTÍNEZ BOTERO, Sebastián. Historia Pública para el Centro Occidente Colombiano. Aprovecha-miento de las nuevas tecnologías para la historia. [Ponencia] Conferencia Regional para América Latina. IARTEM. Septiembre 2016.

MELO, Jorge Orlando. La historia de Henao y Arrubla: tolerancia, republicanismo y conservatismo En: Entre el Olvido y el Recuerdo. Bogotá. Pontificia Universidad Javeriana, 2010.

MIÑO GRIJALVA, Manuel. Algo sobre los historiadores y los archivos. Historia Mexicana, El Colegio de México. Vol. 67, Nro. 4. Enero 1998.

OLIVA U., María Angélica. Hacia una didáctica activa de la Historia en la enseñanza media a través del contacto con fuentes. Univ. Católica Blas Cañas. Santiago. 1994.

PONS, Anaclet. La historia digital y la “historia pública”. [Blog] Entrada: Junio 25 de 2010. Disponible en: https://clionauta.wordpress.com/2010/06/25/la-historia-digital-y-la-historia-publica/ Recup. Mayo 2 de 2018.

REPÚBLICA DE COLOMBIA. Congreso de la República. Ley 1874 del 27 de Diciembre de 2017.

SAMARAN, Charles. La historia y sus métodos. Bibliothèque de la Pleiade, Gallimard, Paris. 1961.

SAYER, Faye . Public History: A Practical Guide. Ed. Bloomsbury. Londres. 2016.

SUÁREZ PINZÓN, Ivonne. La interdisciplinariedad saboteada: observaciones a la ley que reglamenta el ejercicio profesional de la archivística. Revista ACHSC. Vol. 39, Nro. 1. 2012. p.

ZAMBRANO, Fabio. La crisis de la Historia. Entrevista. El Tiempo.[En línea] Marzo 2012. [Recuperado Febrero 02 de 2018] Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/observatorio/1722/article-300755.html

Downloads

Published

2019-12-30

How to Cite

Pescador, A. (2019). Asking the archives, spreding on the web: a methodological and didactic proposal to take history to the hihg school. Ciencia Nueva, Journal in History and Politics, 3(2), 02–21. https://doi.org/10.22517/25392662.20851

Issue

Section

Historical Studies