About the historian's office or a dialogue and exam on his practice


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25392662.20941

Keywords:

teaching of history, information sources, history, historiography

Abstract

In the manner of a historiographical dialogue, a set of reflections on the historian's craft are superimposed and contrasted. A practice that has as a backdrop an ongoing dialogue with research. For this, disciplinary reflections and implications about the use and analysis of sources for history, of historiography as representation and knowledge of history are brought to the discussion. In particular, this dialogue is expected to enrich the practices of the trade and the reflections on the discipline itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álvaro Acevedo Tarazona, Universidad Industrial de Santander.

Historiador y Magíster en Historia de la Universidad Industrial de Santander; Especialista en Docencia en Historia y Cultura de América Latina y Magíster en Historia de América: De la Ilustración al Mundo Contemporáneo de la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla, España); Doctor en Historia de la Universidad de Huelva (España), y Posdoctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia-RUDECOLOMBIA. Profesor titular de la Universidad Industrial de Santander y director del Grupo de Investigación "Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-Educativas (PSORHE)".

Sebastián Vélez Restrepo, Universidad Industrial de Santander.

Sociólogo de la Universidad Nacional de Colombia sede Bogotá, y Magíster en Desarrollo Educativo y Social de la Universidad Pedagógica Nacional. Profesor de cátedra y Candidato a Doctor en Historia de la Universidad Industrial de Santander.

References

Aguirre, Carlos Antonio. Antimanual del mal historiador: o ¿cómo hacer hoy una buena historia crítica? México: Editorial Contrahistorias, 2005.

Aron, Raymond. Dimensiones de la conciencia histórica. Madrid: Tecnos S.A., 1982.

Aróstegui, Julio. La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica, 1995.

Bloch, Marc. Apología para la historia o el oficio de historiador. México. Fondo de Cultura Económica, 2001.

Braudel, Fernand. La historia y las ciencias sociales. Madrid: Alianza, 1970.

Collingwood, R.G. Idea de la historia. México: Fondo de Cultura Económica, 1952.

De Certeau, Michel. “La operación histórica”. En Hacer la historia. Nuevos problemas, compilado por Jacques Le Goff y Pierre Nora. Barcelona: Editorial Laia, 1978, pp. 15-54.

Duby, Georges. La historia continua. Madrid: Editorial Debate S.A, 1992.

Febvre, Lucien. Combates por la historia. Barcelona: Ariel, 1982.

Fontana, Josep. La historia después del fin de la historia. Barcelona: Editorial Crítica, 1992.

Foucault, Michel. La arqueología del saber. México: Siglo XXI, 1970.

González, Luis. Otra invitación a la microhistoria. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Gumbrecht, Hans Ulrich. En 1926. Viviendo al borde del tiempo. México: Universidad Iberoamericana, 2004.

Koselleck, Reinhart. Los estratos del tiempo: estudios sobre la historia. Barcelona: Paidós, 2001.

Le Goff, Jacques. Pensar la historia. Barcelona: Editorial Altaya, 1995.

Pomian, Krzysztof. Sobre la historia. Madrid: Ediciones Cátedra, 2007.

Thompson, Edward P. La miseria de la teoría. Barcelona: Crítica, 1981.

Traverzo, Enzo. El pasado, instrucciones de uso: historia, memoria, política. Madrid: Marcial Pons, 2007.

Vilar, Pierre. Pensar la historia. México: Instituto Mora, 1992.

White, Hayden. El texto histórico como artefacto literario y otros escritos. Barcelona: Paidós, 2003.

Downloads

Published

2019-12-30

How to Cite

Acevedo Tarazona, Álvaro, & Vélez Restrepo, S. (2019). About the historian’s office or a dialogue and exam on his practice. Ciencia Nueva, Journal in History and Politics, 3(2), 40–57. https://doi.org/10.22517/25392662.20941

Issue

Section

Historical Studies