Democratizing the past: balance of an experience of public history in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.22517/25392662.24619Keywords:
Colombia, public history, pedagogy, peace education, historyAbstract
This article presents the work experience of Historia Entre Todos, a project on public history and peace education in Colombia, as a form of dialogue between the academy and the practices outside the university. We present the political principles of the project and the pedagogical proposal, which depict the construction of methodologies and didactics based on the aptitudes of historical knowledge. Moreover, we expose some of the main challenges that public history exercises face in Colombia.
Downloads
References
Archila, Mauricio. «Memoria, Verdad e Historia Oral». Revista Controversia, n.º 209 (2017): 19-39.
Bocarejo, Diana. «Lo público de la Historia pública en Colombia: reflexiones desde el Río de la Patria y sus pobladores ribereños». Historia Crítica, n.º 68 (2018): 67-91.
Cauvin, Thomas. «The Rise of Public History: An International Perspective». Historia Crítica, n.º 68, (2018): 3-22.
Coordinadora de Procesos de Educación Popular En Lucha. Cartilla: La Experiencia de las Escuelas de Nuevas Educadoras Populares. Bogotá: CPEP En Lucha, 2015.
Dean, David M. (ed). A companion to public history. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2018.
Federación Internacional de Periodistas. ¿Qué son las fake news? Guía para combatir la desinformación en la era de la posverdad. Acceso el 24 de marzo de 2021. https://www.ifj.org/fileadmin/user_upload/Fake_News_-_FIP_AmLat.pdf
Freire, Paulo. Cartas a Quien Pretende Enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI, 2008.
Fundación Pares, Paz y Reconciliación. «Resultados electorales del plebiscito por la paz». Acceso el 24 de marzo de 2021. https://pares.com.co/2016/10/03/mapa-plebiscito/
Historias Para Lo Que Viene. Canal de YouTube. Acceso el 29 de junio de 2020. https://www.youtube.com/channel/UCBwDvImoGJL0YBbqX5IcxAg/videos
Muñoz, Catalina. «Colombian Historians and the Public». The Public Historian 40, n.º 4, (2018): 28-32.
Pacifista! «ESPECIAL/ Memoria amenazada». Acceso el 3 de noviembre de 2020. https://pacifista.tv/tag/memoria-amenazada/
Pedraza, Laura. «La voz de la historia». Cerosetenta, 05 de octubre de 2016. Acceso el 7 de julio de 2020. https://cerosetenta.uniandes.edu.co/la-voz-de-la-historia/?fbclid=IwAR1gWhY7AsNbPtYLEpSkEVih20-JwXIeglfsV9HysJru2gUc3bD39O0Ak10
Pérez, Amada y Vargas Sebastián. «Historia Pública e investigación colaborativa: perspectivas y experiencias para la coyuntura actual colombiana». Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 4, n.º 1, (2019): 297-329.
Samuels, Raphael. «On the Methods of History Workshop: A Reply». History Workshop, n 9 (1980): 162-179.
Talleres de Historia en Tiempos del Plebiscito. Evento en Facebook. Acceso el 7 de julio de 2020. https://www.facebook.com/events/241515542916298/?active_tab=discussion
Universidad de los Andes. «Jornada #DíaPaiz». Acceso el 29 de junio de 2020. https://uniandes.edu.co/es/diapaiz
Vega, Renan. «Así no señor Eduardo Pizarro. A propósito de democracia y pluralismo». Rebelión, 2 de marzo de 2015. Acceso el 28 de junio de 2020. http://www.rebelion.org/noticia.php?id=195986
Victorino, Maria Alejandra. «Del chiste al acoso». Cerosetenta, 18 de noviembre de 2016. Acceso el 15 de septiembre de 2020. https://cerosetenta.uniandes.edu.co/del-chiste-al-acoso/
Downloads
-
Vistas(Views): 379
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 241
- HTML (Español (España)) Descargas(Downloads): 115
Published
How to Cite
Issue
Section
License
For all articles published in Ciencia Nueva, revista de Historia y Política, the ownership of the exploitation rights of the contents of the journal belongs to the author(s).
The works of this magazine are under the Creative Commons Recognition-NonCommercial-DerivativeLicense: