The didactic practices of social sciences teachers and its impact on the interest of studentes in the area in four educational institucions of Santiago de Cali
DOI:
https://doi.org/10.22517/25392662.21851Keywords:
didactics, didactics of the social sciences, teacher, student, teaching practicesAbstract
The article exposes the perceptions that both students and teachers of Social Sciences of four Educational Institutions of the city of Cali have of the didactic practices. From the contrast of perceptions, it is intended to analyze the impact that didactic practices may have on the interest in the area and its potential relevance in the formation of social and historical thought in the student. The method used was the mixed one, the samples were collected from two surveys, one applied to 10 teachers and another to 661 6th, 9th, and 11th grade students in the four educational institutions. The text concludes that teaching focused on the transmission of content is a promoter of disinterest and that it is necessary to take advantage of the methods of social and historical research to move towards teaching methodologies that promote the mobilization of social and historical thought.
Downloads
References
Aries, P. (1992). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. España: Taurus.
Avanzini, G. (1998). La incertidumbre de la evaluación. En: Avanzini G (ed). La pedagogía hoy. México: Fondo de Cultura Económica.
Barbero, J.M. (1996). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Bogotá. Revista NOMADAS. N° 5.
Barbero, J.M. (2002). Jóvenes, comunicación e identidad. Revista de Cultura Pensar Iberoamérica - OEI. Organización de Estados Americanos. Número 0.
Bauman, Z. (2004). Modernidad Liquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura económica.
Betancourt, D. (1995). Enseñanza de la Historia a tres niveles: Una propuesta alternativa. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Betancur, L.B. (2016). Una mirada a las prácticas de enseñanza de las Ciencias Sociales en Guadalajara de Buga. Revista de investigaciones. Universidad Católica de Manizales. Vol. 16, N° 2.
Betancur, L.B. (2017). A propósito de Bauman y los retos de la educación en la modernidad liquida: cavilaciones sobre el futuro de la enseñanza de la Historia. En: Cano C. (Ed.), El prisma de la formación docente en Colombia: teoría pedagógica y experiencias didácticas (pg. 27 -57), Cali: Editorial Universidad Santiago de Cali.
Buitrago, B. (2008). La didáctica: un acontecimiento vivo en el aula. Revista Científica Guillermo de Ockham. Vol. 6, No. 2.
Carretero, M. (2007). Documentos de identidad: La construcción de la memoria histórica en un mundo global. Buenos Aires: Paidós entornos.
Delgado, O. (1989). La importancia de la enseñanza de la Geografía. Revista Universidad Pedagógica Nacional. Vol. 2, N° 20.
Fernández, C. (2013). El vestuario como identidad: del gesto personal al colectivo. Medellín: UPB.
Foucault, M. (2007). Vigilar y castigar. Buenos aires: Siglo XXI Editores.
Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. Madrid: Ediciones de la piqueta.
Guerrero, C. (2011). La incidencia de las reformas educativas en la enseñanza de la Historia en Colombia. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia. Bogotá – Colombia.
Ghotme, R. (2013). La identidad nacional, el sistema educativo y la historia en Colombia 1910 – 1962. Revista Científica General José María Córdova. Vol. 11. N° 11. Pg. 273 – 289.
Gody, J. (2009). La evolución de la familia y el matrimonio. España: Publicaciones Universidad de Valencia.
Helg, A. (1989). La educación en Colombia 1946 – 1957”. En: Jaramillo U. Nueva historia de Colombia, Bogotá: Editorial Planeta.
Lipovestky, G. (1986). La era del vacío: Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama.
Lucart, L. (1990). El fracaso y el desinterés escolar en la escuela primaria. Barcelona: Editorial Gedisa.
McMillan, J. (2005). Investigación Educativa. Madrid: Pearson Educación S.A.
Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley General de educación/ 115. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Mosquera, H., Sonia, C., et al. (2017). Interrelación de los sistemas (Político, económico, educativo y religioso) y su afectación en el subsistema de la enseñanza de la historia de Colombia en el periodo de 1900 a 1958. Trabajo de Grado, Universidad Santiago de Cali, Cali – Colombia.
Prats, J. (2001). Enseñar historia: Notas para una didáctica renovadora, Principios para la enseñanza de la historia. Mérida: Junta de Extremadura, Consejería de educación ciencia y tecnología.
Quiceno, H. (2003). Crónicas históricas de la educación en Colombia, Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Renán, S. (2002) Los ilustrados de Nueva Granada 1760 – 1808: Genealogía de una comunidad de interpretación. Medellín: Fondo Editorial EAFIT. Pg. 674.
Rodríguez, N. (2016). Neuroeducación para padres. Barcelona: Grupo Z.
Ruiz, M. (2002). La competencia estratégica del docente ante la violencia escolar en países en vías de desarrollo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, N°. 45. Pg. 169 -182.
Sacristán, J. (2007). El currículo: Una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata.
Sacristán, J. (2008). Diez tesis sobre la aparente utilidad de las competencias. En: Sacristán J. (Ed.). Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo?. Madrid: Ediciones Morata.
Salazar, R. (2015). La Construcción del discurso Histórico en estudiantes de ESO: El aula como laboratorio. Tesis de Doctorado, Universidad de Barcelona, Barcelona – España.
Santisteban, A. (2016). Las finalidades de la enseñanza de las Ciencias Sociales. En: Pagés J. y Santisteban A. (Ed.). Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en la educación primaria. Madrid: Editorial Síntesis.
Sanz, G. (2005). Comunicación efectiva en el aula. España: Editorial Grao.
Safford, F. (2014). El Ideal de lo práctico. El desafío de formar una élite técnica y empresarial en Colombia. Bogotá: Empresa Editorial Universidad Nacional-El Ancora Editores.
Saldarriaga, O. (2006). Del oficio de maestro ¿de intelectual subordinado a experto subordinador?. Revista Educación y Ciudad – IDEP. N° 11. Pg. 53 – 70.
Souto, X.M (1998). Didáctica de la Geografía. Problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona, Ediciones del Serbal, Col. La estrella polar Nº 11.
Vega, R. (1998). Historia, conocimiento y enseñanza: La cultura popular y la historia oral en el medio escolar. Bogotá: Ediciones Antropos.
Zambrano, A. (2005). Didáctica, pedagogía y saber. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Downloads
-
Vistas(Views): 512
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 236
- HTML (Español (España)) Descargas(Downloads): 342
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ciencia Nueva. Revista de Historia y Política
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
For all articles published in Ciencia Nueva, revista de Historia y Política, the ownership of the exploitation rights of the contents of the journal belongs to the author(s).
The works of this magazine are under the Creative Commons Recognition-NonCommercial-DerivativeLicense: