Demagogy of liberal democracy or educational inclusion? a sofism of pedagogical modernity or a possibility to reinvent the school


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25392662.24622

Keywords:

democracy, social adaptation, social exclusion, school

Abstract

At present, the need and importance of recognizing differences (social, physical and psychological) is unanimously accepted, as well as ensuring it within the framework of assessment that at a political, educational and social level has been given to those who have historically been marginalized or segregated from the possibility of enjoying optimal living conditions, among other things, job and educational opportunities. This article questions this ideal and proposes that inclusion, the flag of current democracies and political ideals on the recognition of difference is part of a discourse that tries to give political and legal recognition to the difference, however, institutions such as schools are far from recognising this reality since their pedagogical practices both directly and indirectly  promote the segregation of people with various physical, social or psychological difficulty. Therefore, the following article explores the issue of diversity and difference from a historiographic and sociological approach, analyzing the relationship between the ethical condition of the individual and the economic logics that are expressed in cultural constructs through daily practices, constructs and practices that according to Michel Foucault are part of the design and application of technologies of the body, which limits the behavior of individuals, as well as their mental structures. Within this analysis, school and school training are of central importance, highlighting the role of pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Bernardo Betancur Cruz, Universidad del Cauca

Licenciado en Historia - Universidad del Valle, Magister en Historia - Universidad del Valle, Candidato a Doctor en Educación, Humanidades y Artes - Universidad del Castillas (Albacete -España)

References

Arévalo, D. «Misiones Económicas Internacionales en Colombia 1930 -1960». Historia Crítica, n.º 44 (1997): 7-24.

Bauman, Z. Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2004.

Arévalo, D. Vidas desperdiciadas: la modernidad y sus parias. Buenos Aires: Paidós, 2006.

Betancur, L.B. «Escuela y nuevas tecnologías: tensiones entre escolaridad y nuevas lógicas de sociabilidad». En Historia, tecnología y educación: reflexión interdisciplinar desde América del sur, editado por E. Bámaca-López y M.D. Villota, 165 - 190. São Carlos: Pedro & Joao Editores, 2019.

Borja, J y Rodríguez, P. Historia de la vida privada en Colombia. Las fronteras difusas, tomo II. Bogotá: Taurus, 2011.

Bourdieu, P. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1998.

Camargo, M. A. «Breve reseña histórica de la inclusión en Colombia». Tunja: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad 4, n.º 4 (2018): 181-187.

Castañeda, A. Encantos y peligros de la ciudad nocturna - Cali (1910 -1930). Cali: Colección Historia y Espacio – Editorial Universidad del Valle, 2015.

Castañeda, A, H. Cuevas, C. Abadía, L.B. Betancur, R. Useche y J. González. Guadalajara de Buga: Historia de medio siglo (1900 – 1950). Cali: Programa Editorial Universidad del Valle, 2016.

De Zubiría J. «Cinco mitos sobre la inteligencia y el talento». Revista IDEP, Educación y Ciudad, n.º 12 (2007).

Foucault, M. Entrevista a Michel Foucault/Entrevistado por J. Chancel J. Tomo II de los Dits et Écrits, n° 161, 1975.

Foucault, M. Vigilar y castigar. Buenos Aíres: Siglo XXI Editores, 2003.

Foucault, M. Los anormales. Buenos Aíres: Fondo de Cultura Económica, 2007.

Freire, P. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores, 2005.

García, N. Consumidores y ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. México DF: Editorial Grijalbo, 1995.

González, W. «Control sensoriomotor por los sonidos en el hombre». Revista Colombiana de Filosofía. Universidad El Bosque n.º 1 (1999).

González, W. y Valencia, M.L. «Etología del apego y del reconocimiento en el ser humano». Revista El Hombre y la Máquina, n.º 31 (2008): 40-51.

Giddens, A. Sociología. Madrid: Alianza editorial, 2000.

Loaiza, C. G. «El maestro de escuela o el ideal liberal de ciudadano en la reforma educativa de 1870». Revista Historia Crítica, n.º 34 (2007): 62-91.

Manes, F. Usar el cerebro, Buenos Aires: Grupo Planeta, 2014.

Marín, K. «Paulo Freire: "La educación es siempre un quehacer político"». El País, 19 de mayo de 1978. Acceso el 4 de diciembre de 2021. https://elpais.com/diario/1978/05/20/sociedad/264463223_850215.html

Martín, J. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. México: Ediciones Gustavo Guili S.A, 1991.

Ministerio de Instrucción Pública. Decreto Número 0349 de 1892, 11 de enero de 1893. Diario oficial 9,041.

Quiceno, H. Crónicas históricas de la educación en Colombia. Cooperativa Editorial Magisterio, 2003.

Ramírez, W.Á. «La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza-aprendizaje». Cuadernos de Lingüística Hispánica, n.º 30 (2017): 211-230.

Restrepo, G. «La neuropsicología transaccional, hacia una concepción integral de las dificultades del desarrollo infantil». Revista Ciencias de la Salud 13, n.º 3 (2015): 431-445. doi: dx.doi.org/10.12804/revsalud13.03.2015.08

Reta, E. «Las Formas de Organización del Trabajo y su incidencia en el campo educativo». Revista Fundamentos en Humanidades X, n.º 19 (2009):119-137.

Rosanvallon, P. La democracia inconclusa: Historia de la soberanía del pueblo de Francia. Bogotá: Taurus, 2006.

Safford, F. El ideal de lo práctica: El desafío de formar una élite técnica y empresarial en Colombia. Bogotá: Empresa Editorial Universidad Nacional. El Áncora Editores, 1989.

Saldarriaga, O. y J. Sáenz. Mirar la infancia: Pedagogía, moral y modernidad 1903- 1946. Ediciones Unidades, 1997.

Samper, J. M. Ensayo sobre las revoluciones políticas y la condición social de las Repúblicas colombianas (hispano-americanas). Bogotá: Editorial Centro, 1995.

Sanabria, F. «Enseñando mutuamente: Una aproximación al método Lancasteriano y su apropiación en Colombia». Revista Historia de la Educación Colombiana 13 (2010): 47 -76.

Saravi, G. Juventudes fragmentadas: socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México: CIESAS/FLACSO, 2015.

Savater, F. El valor de educar, Barcelona: Editorial Ariel, 1997.

Vega, M. «Nación, catolicismo y alteridad en Colombia 1880 – 1930». Conferencia. Congreso Ayeres en discusión: temas clave de Historia Contemporánea hoy. Murcia, España, 2008.

Weber, M. La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Tlahuapan, Puebla: PREMIA Editora de Libros, 1991.

Zuleta, E. «Educación y filosofía». Conferencia. Facultad de Educación de la Universidad Libre de Bogotá, 1978.

Zuleta, E. Educación y Democracia: un campo de combate, compilado y editado por H. Suárez y A. Valencia. Bogotá: Fundación Estanislao Zuleta, 1995.

Downloads

Published

2021-12-29

How to Cite

Betancur Cruz, L. B. (2021). Demagogy of liberal democracy or educational inclusion? a sofism of pedagogical modernity or a possibility to reinvent the school. Ciencia Nueva, Journal in History and Politics, 5(2), 62–78. https://doi.org/10.22517/25392662.24622

Issue

Section

Historiography and Political Theory