I tell you my story: stories in quarantine
DOI:
https://doi.org/10.22517/25392662.24645Keywords:
Casita Rural, public history, memory, audiovisual tools, collaborative historyAbstract
This article exposes the experiences of collaborative work in the development of the project Te cuento mi historia: educación rural en San Vicente Ferrer. Project performed among the children and coordinators of Casita Rural and the Semillero de Historia Audiovisual (sha). This project sought to understand and recognize the rural complementary education processes carried out by Casita Rural in the village of La Porquera, San Vicente Ferrer, Antioquia; in addition, explore the contribution of audiovisual tools in these processes and in strengthening the construction of memory.
Downloads
References
Betancourt Echeverry, Darío. «Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica. Lo secreto y lo escondido en la narración y el recuerdo». En La práctica investigativa en ciencias sociales 126. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2004.
Casita Rural. Te cuento mi historia en la Casita Rural. Antioquia: Apotema, 2016. Acceso el 15 de mayo de 2021. https://www.yumpu.com/es/document/read/63488760/te-cuento-mi-historia
_____. Silvestre. Antioquia: Artes & Letras, 2018. Acceso el 15 de mayo de 2021. https://www.yumpu.com/es/document/read/63488741/silvestre
Centro Nacional de Memoria Histórica. Un largo camino. Centro Nacional de Memoria Histórica, Beatriz Eugenia Vallejo. 2.ª ed. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica, 2018.
_____. Guía de acompañamiento para el cuento Un largo camino. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica, 2018.
_____. Cartilla: Recordar y narrar el conflicto. Herramientas para reconstruir memoria histórica. Acceso el 15 de mayo de 2021. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2009/cajadeherramientas/Cartilla.pdf
Echeverry Forero, Paula Andrea y Ángela Ma. Herrera Pineda. «Silencios revelados… una experiencia de resignificación con niñas y niños fotógrafos». Revista de Trabajo Social n.º 5 (2003): 131-149.
Pérez Benavides, Amada Carolina. «Descolonizar el Archivo y el Museo: Imágenes intervenidas y museología social con los pueblos Inga, Kamëntsá, Arhuaco (Colombia)». Iluminuras 21, n.° 53 (2020): 67-99.
Pérez Benavides, Amada Carolina y Sebastián Vargas Álvarez. «Historia Pública e investigación colaborativa: perspectivas y experiencias para la coyuntura actual colombiana». Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 46, n°1 (2019): 297-329.
Santhiago, Ricardo. «Duas palavras, muitos significados, alguns comentários sobre a história pública no Brasil». En História pública sentidos e itinerários no Brasil, editado por Ana Maria Mauad, Juniele Rubelo de Almeida y Ricardo Santhiago. São Pablo: Letra e voz, 2016.
Sayer, Faye. Public History: A Practical Guide. London: Bloomsbury Publishing, 2019.
Semillero de Historia Audiovisual. Pontificia Universidad Javeriana. Acceso el 15 de mayo de 2021. https://shaudiovisual.wixsite.com/shaudiovisual
Downloads
-
Vistas(Views): 388
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 178
- HTML (Español (España)) Descargas(Downloads): 133
Published
How to Cite
Issue
Section
License
For all articles published in Ciencia Nueva, revista de Historia y Política, the ownership of the exploitation rights of the contents of the journal belongs to the author(s).
The works of this magazine are under the Creative Commons Recognition-NonCommercial-DerivativeLicense: