I tell you my story: stories in quarantine


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25392662.24645

Keywords:

Casita Rural, public history, memory, audiovisual tools, collaborative history

Abstract

This article exposes the experiences of collaborative work in the development of the project Te cuento mi historia: educación rural en San Vicente Ferrer. Project performed among the children and coordinators of Casita Rural and the Semillero de Historia Audiovisual (sha). This project sought to understand and recognize the rural complementary education processes carried out by Casita Rural in the village of La Porquera, San Vicente Ferrer, Antioquia; in addition, explore the contribution of audiovisual tools in these processes and in strengthening the construction of memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeria Miranda Gutiérrez, Pontificia Universidad Javeriana

Historiadora y politóloga de la Pontificia Universidad Javeriana. Miembro del Semillero de Historia Audiovisual de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Javeriana.

Edison Arley Vergara Marín, Pontificia Universidad Javeriana

Historiador egresado de la Pontificia Universidad Javeriana, estudiante de la especialización en pedagogía y docencia en la Fundación Universitaria del Área Andina. Miembro del Semillero de Historia Audiovisual de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Javeriana.

References

Betancourt Echeverry, Darío. «Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica. Lo secreto y lo escondido en la narración y el recuerdo». En La práctica investigativa en ciencias sociales 126. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2004.

Casita Rural. Te cuento mi historia en la Casita Rural. Antioquia: Apotema, 2016. Acceso el 15 de mayo de 2021. https://www.yumpu.com/es/document/read/63488760/te-cuento-mi-historia

_____. Silvestre. Antioquia: Artes & Letras, 2018. Acceso el 15 de mayo de 2021. https://www.yumpu.com/es/document/read/63488741/silvestre

Centro Nacional de Memoria Histórica. Un largo camino. Centro Nacional de Memoria Histórica, Beatriz Eugenia Vallejo. 2.ª ed. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica, 2018.

_____. Guía de acompañamiento para el cuento Un largo camino. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica, 2018.

_____. Cartilla: Recordar y narrar el conflicto. Herramientas para reconstruir memoria histórica. Acceso el 15 de mayo de 2021. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2009/cajadeherramientas/Cartilla.pdf

Echeverry Forero, Paula Andrea y Ángela Ma. Herrera Pineda. «Silencios revelados… una experiencia de resignificación con niñas y niños fotógrafos». Revista de Trabajo Social n.º 5 (2003): 131-149.

Pérez Benavides, Amada Carolina. «Descolonizar el Archivo y el Museo: Imágenes intervenidas y museología social con los pueblos Inga, Kamëntsá, Arhuaco (Colombia)». Iluminuras 21, n.° 53 (2020): 67-99.

Pérez Benavides, Amada Carolina y Sebastián Vargas Álvarez. «Historia Pública e investigación colaborativa: perspectivas y experiencias para la coyuntura actual colombiana». Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 46, n°1 (2019): 297-329.

Santhiago, Ricardo. «Duas palavras, muitos significados, alguns comentários sobre a história pública no Brasil». En História pública sentidos e itinerários no Brasil, editado por Ana Maria Mauad, Juniele Rubelo de Almeida y Ricardo Santhiago. São Pablo: Letra e voz, 2016.

Sayer, Faye. Public History: A Practical Guide. London: Bloomsbury Publishing, 2019.

Semillero de Historia Audiovisual. Pontificia Universidad Javeriana. Acceso el 15 de mayo de 2021. https://shaudiovisual.wixsite.com/shaudiovisual

Downloads

Published

2021-06-29

How to Cite

Miranda Gutiérrez, V., & Vergara Marín, E. A. (2021). I tell you my story: stories in quarantine. Ciencia Nueva, Journal in History and Politics, 5(1), 278–292. https://doi.org/10.22517/25392662.24645