Role of the physiotherapist and speech therapist in the initial and preschool education of children in Colombia.


Authors

  • María Helena Audor Fundación Universitaria María Cano
  • Mercy Cecilia Torres Quintero

DOI:

https://doi.org/10.22517/25395203.25378

Keywords:

Physical Therapy, Therapies Speech, Education, Communication, Child Development, Learning, Social inclusion, Child Welfare

Abstract

Introduction: Health professionals such as physiotherapists and speech therapists, within their competences, generate an impact on the educational role by carrying out early and opportune detection actions of the alterations that frequently occur in initial and preschool education at the level of motor and communication processes. 

Objective: To make a reflection on the role of the physiotherapist and speech therapist in the initial and preschool education of children in Colombia. 

Reflection: It is important to highlight and recognize the importance of including physiotherapists and speech therapists in the education sector in such a way that it can impact the population that is in initial and preschool education, forming interdisciplinary groups together with teachers, families, and schools, to impact the communicative well-being and motor development. 

Conclusion: When making the reflection, the importance of including physiotherapists and speech therapists in the interdisciplinary team of the educational sector is highlighted, to approach the difficulties that may be generated at the communicative level and in motor development in an early stage. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministerio de Educación Nacional. Educación inicial [Internet] 2019 [citado 29 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-inicial/

Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de Febrero 8 de 1994. [Internet] 1994 [citado 29 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

ASCOFI, ASCOFAFI, COLFI, ACEFIT. Perfil profesional y competencias del fisioterapeuta en Colombia [Internet] 2015. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/Perfil-profesional-competencias-Fisioterapeuta-Colombia.pdf

Ley 376 de 1997 [Internet] 1997 [citado 29 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-105005_archivo_pdf.pdf

Naciones Unidas. Objetivos de desarrollo sostenible [Internet] 2015 [citado 29 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Jeffries LM, McCoy SW, Effgen SK, Chiarello LA, Villasante Tezanos AG. Description of the Services, Activities, and Interventions Within School-Based Physical Therapist Practices Across the United States. Phys Ther. 1 de enero de 2019;99(1):98-108.

Ruiz Salmeron F, Hurtado Sanchez RM, Vera Leante CM, Martinez Fernandez FJ, Saez Fajardo MA, Martínez Jimenez M del C, et al. Guía básica de fisioterapia educativa [Internet] 2015[citado 29 de noviembre de 2022]. Disponible en: http://www.ahuce.org/Portals/0/Publicaciones/Boletines_OI/Gu%C3%ADa%20b%C3%A1sica%20de%20fisioterapia%20educativa.pdf

Retamal Matus H, Fernández Elgueta A, Barría Torres Á, Osorio Muñoz M, Rodríguez Santana D. Valoración del rol profesional del fisioterapeuta en Educación Escolar: estudio descriptivo y correlacional. Fisioterapia. 2018;40(2):73-8.

Dornelas L de F, Magalhães L de C. Functional performance of school children diagnosed with developmental delay up to two years of age. Rev Paul Pediatr Engl Ed. 2016;34(1):78-85.

Reloba S, Chirosa LJ, Reigal RE. Relación entre actividad física, procesos cognitivos y rendimiento académico de escolares: revisión de la literatura actual. Rev Andal Med Deporte. 2016;9(4):166-72.

American Speech Language Hearing Association. Lectura y Escritura (Alfabetismo) [Internet] 2022 [citado 30 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.asha.org/public/speech/spanish/lectura-y-escritura/

Torres R A, Vega R Y, Del Campo R M. Autorreflexión sobre el desempeño profesional del fonoaudiólogo(a) en el sector educativo: una aproximación a la construcción del rol. Rev Chil Fonoaudiol. 2015;14:103-17.

Sáenz-Rico de Santiago B, Mendoza Carretero M del R, Ares Segura S. La habilidad lingüística en el primer ciclo de Educación Primaria en alumnado nacido prematuro extremo. Rev Logop Foniatría Audiol. 2022;S0214460322000687.

Hoyos-Quintero AM, Sandoval D, Palacios F, Cantoñi L, Erazo N. Rol del fisioterapeuta en el entorno escolar.: Revisión sistemática. Iatreia. 2022;35(2):141-50.

Lerma Castaño PR, Quijano Duarte SA, Chanaga Gelves MV, Rendón Gálvez N, Pérez JC. Perfil psicomotor y factores de riesgo pre, peri y postnatales en preescolares. Rev Investig E Innov En Cienc Salud. 2019;1(2):32-7.

Areiza LMÁ. Rol del fonoaudiólogo en Instituciones educativas en ciclos preescolar y básica primaria. Areté. 2012;12:33-42.

Downloads

Published

2024-07-17

How to Cite

Audor, M. H., & Torres Quintero, M. C. . (2024). Role of the physiotherapist and speech therapist in the initial and preschool education of children in Colombia. Revista Médica De Risaralda, 30(1), 81–87. https://doi.org/10.22517/25395203.25378

Issue

Section

Original Article