Applying Lean Six Sigma for the improvement of the degree work process in a Higher Education Institution


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/23447214.24773

Keywords:

Lean six sigma, Higher Education Institutions, DMAIC, continuous improvement strategies

Abstract

Despite the advances in the implementation of improvement projects in Higher Education Institutions (HEIs), these have been carried out without following a general specific model that defines a clear procedure for their subsequent implementation in this type of organizations, which differs from industries where the Lean Six Sigma (LSS) methodology was created. The HEI have the degree work process to issue the certificate of the library, but this process is taking longer than expected. For this reason, the present research aims to design the improvement project through the LSS model for the aforementioned process. Applying this methodology, it was possible to diagnose the current state of the process, as well as to identify the needs of the interested parties. Finally, an action plan was proposed that would allow continuous improvement of the process aligned to provide quality, effectiveness and service to the process. From the application of these strategies, it is expected to reduce the delivery time of the process by up to 54%, increasing the Value Added indicator from 8% to 17% and increasing the First Pass Yield index by up to 40%.

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Author Biographies

Juan Camilo Garcia Jimenez, Universidad Santiago de Cali

Estudiante de Doctorado en Proyectos, Magister en Ingeniería de la Gestión, e Ingeniero Electrónico. Actualmente sus intereses de investigación tienen un enfoque a la aplicación de modelos científicos con herramientas de ingeniería para el desarrollo de empresas y teoría organizacional.

Claudia Cecilia Peña Montoya, Universidad Autónoma de Occidente

Doctora en Ingenieria, Magister en Administración, Especialista en Logística, Ingeniera Industrial. Sus intereses de investigación son la logística inversa, cadenas de suministro sostenible, gestión de operaciones, sostenibilidad, mejora continua, lean management. Es investigadora y docente de programas de pregrado y posgrado.

Maria Alejandra Rodriguez Mera, Universidad Autónoma de Occidente

Candidato a Magister en Ingeniería con énfasis en Ingeniería Industrial. Con experiencia en Gestión del Talento Humano, Gestión de Calidad y Mejora continua.

David Guerrero Moreno, Universidad Santiago de Cali

MBA, Ingeniero Industrial, especialista en Ingeniería de Operaciones con 12 años de experiencia en Gestión de Procesos y Operaciones, Gestión de Calidad, Optimización, Mejora Continua, Análisis Estadístico y Planeación Estratégica en las industrias de Petróleo & Gas, Educación, Alimentos, Salud y Automotriz. Certificación Black Belt en Six Sigma, Auditor con experiencia en ISO 9001:2015 y Buenas Prácticas de Laboratorio ISO 17025:2017. Bilingüe inglés-español.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Garcia Jimenez, J. C., Peña Montoya, C. C., Rodriguez Mera, M. A., & Guerrero Moreno, D. (2023). Applying Lean Six Sigma for the improvement of the degree work process in a Higher Education Institution . Scientia Et Technica, 28(02), 73–85. https://doi.org/10.22517/23447214.24773