PENSAMIENTO MATEMÁTICO EN AMBIENTES NO FORMALES: UN CASO DE INVESTIGACIÓN EN ETNOMATEMÁTICA.
DOI:
https://doi.org/10.22517/23447214.7133Keywords:
Etnomatemática, Competencias, DidácticaAbstract
Las experiencias que se viven a diario en el aula de clase han llevado a reflexionar acerca de la didáctica matemática más recomendable para realizar exitosamente el acto educativo; los casos de desatención en las explicaciones, la apatía de los estudiantes frente al estudio de las matemáticas, la incoherencia en el desarrollo de procedimientos y las dificultades en los procesos de comunicación, son solo algunos aspectos en la educación matemática que hacen pensar en la necesidad de apuntar a reorganizaciones y reestructuraciones. Es el caso puntual de la investigación realizada a un grupo de mujeres en riesgo de prostitución adscritas al programa de resocialización de la comunidad religiosa adoratrices de la ciudad de Pereira, ya que para la caracterización de las prácticas matemáticas que este grupo de mujeres realiza mediante actividades de talleres de corte, confección, perfeccionamiento y elaboración de prendas; desarrollan habilidades innatas propias de cada una de las participantes o la influencia del entorno socialDownloads
Downloads
-
Vistas(Views): 440
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 431
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights
The journal is free open access. The papers are published under the Creative Commons Attribution / Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International - CC BY-NC-ND 4.0 license. For this reason, the author or authors of a manuscript accepted for publication will yield all the economic rights to the Universidad Tecnológica of Pereira free of charge, taking into account the following:
In the event that the submitted manuscript is accepted for publication, the authors must grant permission to the journal, in unlimited time, to reproduce, to edit, distribute, exhibit and publish anywhere, either by means printed, electronic, databases, repositories, optical discs, Internet or any other required medium. In all cases, the journal preserves the obligation to respect, the moral rights of the authors, contained in article 30 of Law 23 of 1982 of the Government Colombian.
The transferors using ASSIGNMENT OF PATRIMONIAL RIGHTS letter declare that all the material that is part of the article is entirely free of copyright. Therefore, the authors are responsible for any litigation or related claim to intellectual property rights. They exonerate of all responsibility to the Universidad Tecnológica of Pereira (publishing entity) and the Scientia et Technica journal. Likewise, the authors accept that the work presented will be distributed in free open access, safeguarding copyright under the Creative Commons Attribution / Recognition-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International - https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es license.